Så jäkla klantigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Så jäkla klantigt

    Har ju precis flyttat och akvariumen har varit igång sedan 3 veckor tillbaka. Alla fiskar överlevde flytten som var typ 800 meter (rakt över vägen).

    Dock har jag placerat akvariumet på 120 l fel. Och behöver flytta på det.
    Men frågan är om fiskarna klarar ytterligare en flytt såhär tidigt efter den förra? Och klarar akvariumet påfrestningarna?

    Akavriumet kommer flyttas från ett rum till ett annat totalt 7 meter.
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Det är väl ingen större skillnad på om de skulle komma in till akvariebutik och sen bli sålda?

    Är det den enda karet du har så spara vatten och framförallt gruset.. Gör inte rent gruset utan lägg över det i hinkar bara. DÄR har du mycket bakterier som kan vara bra att ha kvar.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Behöver du tömma det helt då?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Robin: Nej, kanske inte. Jag förlorade bara en fisk vid första flytten, en guldgurami som redan innan var dålig. Har ett 54 liters men tänker ändå spara allt vatten då jag tänker starta upp det på en gång bara det ställts på plats.


        Ansjo: Hur menar du? Spricker inte karet om man behåller lite vatten och gruset kvar när det lyfts?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Står det på en möbel kan du lika gärna flytta hela paketet om du tömmer ner så det inte är så mycket vatten kvar samt orkar bära det.
          Är det ett ramakvarium kan du flytta även det med ställningen kvar om du tar det försiktigt.
          Så lyfter du inte i själva karet så går det fint att flytta det med lite vatten, sand och fisk kvar och har själv gjort det några gånger.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Okej, då förstår jag. Tyvärr så går inte akvariet och möbeln ut genom dörren om de är ihop. Väldigt smalt dörrhål. Så man måste lirka och greja men annars hade det ju spart mycket tid.

            Kommentar

            • Millmir
              • February 2008
              • 266

              #7
              Flytta mitt 54L två gånger under samma vecka. Alla klara sig då, behöll dock allt vatten andra flytten.
              Mvh Calle
              -------------------------------------------------
              720 SA 170 T 54 A

              Kommentar

              Arbetssätt...