den här guldfiskskålen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    den här guldfiskskålen...

    jag har en disskusion med en tjej om den. jag vet faktiskt inte varför den är "förbjuden" men jag har hela tiden antagit att det är för att den har på tok för liten yta och för liten vattenmängd för guldfiskar och slöjstjärtar.
    minsta måttet för guldfisk är ju 120cm långt och 250 liter och för slöjstjärt 50cm långt och 120 liter. en skål kommer ju inte i närheten av de måtten.

    men tex en amanoräka kräver bara 30cm och 30 liter vatten - det kan en skål uppnå så är den laglig för att ha amanoräkor i???

    och om man ha en väldigt stor skål som är 50cm i diameter och rymmer 45 liter kan man ha 9 neontetror "lagligt" i den då?? (då blir det som rekommendation 1cm fisk per liter vatten)

    detta är vad jag tror - men hon säger att den är "olaglig" för att den är rund och för att fiskarna inte har nån skyddande vägg..

    vad är rätt???
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    de är olagligt att ha fisk i skålar. djurplågeri. för en skåls form rubbar fiskarnas ballanssinne. men skaldjur e helt ok. förbjudet för zooaffärer att sälja skålar. men de eju de med kräfter av vissa släckten oxå.
    Diskus

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      okej tack för infon!!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Svarar här också.
        Kul med detta, skålens form har inget som helst att göra om den är laglig eller inte. Du får har fisk i en slål som är 40-liter och större men inte i ett akvarium som är > än 40 liter. Fiskarna bryr sig inte om det är fyrkantigt eller runt.
        __________________
        Senast redigerad av Guy Palm; 09 February 2008, 18:25.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • lucille1
          • October 2006
          • 169

          #5
          hmm vad är de då som e rätt???

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Läs här, finns att hitta på 1:a sidan
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              asså de gör inget om de e runt men kupat.
              Diskus

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Svarar här också.
                Kul med detta, skålens form har inget som helst att göra om den är laglig eller inte. Du får har fisk i en slål som är 40-liter och större men inte i ett akvarium som är > än 40 liter. Fiskarna bryr sig inte om det är fyrkantigt eller runt.
                __________________
                Aha, då har man lärt sig något nytt idag med då!
                Så guldfiskskål är helt ok, bara den är på minst 40 liter. Bra att veta.

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  hittade detta på en sida.


                  Jag har köpt en guldfiskskål där jag tänkte ha en kampfiskhane, har du något tips på hur jag ska göra för att kampfisken ska trivas så bra som möjligt?
                  Mitt svar: I djurskyddsmyndigheternas lagar och regler står det att fiskar inte får hållas i klotformade akvarium/skålar såvida inte speciella krav är fyllda. Det betyder att du ska ha värmare, filter, växter, rötter m.m. i en akvarieskål, vilket är i princip omöjligt! Skålar orkar även svåra problem med balanssinnet för fisken då allt runt omkring den är förvrängt på grund av skålens form.
                  En fisk som bor i ett ordentligt akvarium lever dubbelt så länge och slipper onödigt lidande. Mitt tips är alltså att kasta bort skålen och skaffa ett ordentligt akvarium som kan uppfylla kampfiskens krav! Dessutom är det mycket lättare att hålla ett riktigt akvarium rent och fräscht än vad det är med en skål.


                  va inte jag som svara
                  Diskus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...