Fjärilsciklid + Palettciklid = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oddbob
    • February 2008
    • 1

    Fjärilsciklid + Palettciklid = ?

    Blev plötsligt sugen att sätta igång mitt gamla akvarium.

    Sagt och gjort.

    Nu återstår bara inköpet av fiskar och det jag hade tänkt mig är ett par Fjärilsciklider, ett par Palettciklider och ett tiotal Neontetror. Hur funkar dessa ihop tror ni? Jag har inrett akvariet (ca 60x40x40) med ett antal växter, grottor och stenar (både platta och runda).

    Vattnet är ca 26-27 grader varmt och PH-värdet ligger där det ska.

    En till fråga - hur länge ska man låta akvariet stå innan man slänger i fiskar? Jag fyllde akvariet med vanligt kranvatten (finns väl kanske inte så mkt andra alternativ...) och hade sedan i några nypor jodfritt salt och så har det stått i 3 dagar nu. Är akvariet redo för fiskarna?
  • tompa_2006
    • July 2006
    • 98

    #2
    Hade hållt mig till ett ciklidpar i ett sånt litet kar. Paletterna leker enkelt och skyddar då rommen, kan bli stressande för fjärilscikliderna.

    Låt det gå 7 dagar innan du släpper in någon fisk. Börja med ett par ciklider. Låt det gå 2 veckor sedan kan du släppa ner neontetrorna (för att skapa balans i vattnet).
    Mvh
    -----------------------------------

    Kommentar

    • kragg_hack
      • December 2004
      • 58

      #3
      Egentligen är det ingen större poäng i att vänta med fiskarna. Det är först när de är nedsatta som bakterieproduktionen börjar. Börja med palettcikliderna som är de tåligaste. När de har varit i karet ett tag kan du köpa fler fiskar, men inte för många åt gången! Kanske tio neontetror blir lagom.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Palett + fjäril är ingen bra kombination. Fjärilar är rätt aggressiva, men tål inte stryk alls, och förr eller senare kommer paletterna att leka.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • kragg_hack
          • December 2004
          • 58

          #5
          Plus att paletter kan vara ganska aggressiva enligt min erfarenhet. Så fjärilscikliderna lär åka på storstryk.

          Kommentar

          • chriffan
            • November 2006
            • 85

            #6
            Gäller det även för ett 250 liters akvarium att fjärilarna kommer få stryk?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av chriffan
              Gäller det även för ett 250 liters akvarium att fjärilarna kommer få stryk?
              Svårt att säga, men jag skulle nästan misstänka det. Jag misstänker att fjärilarna kommer att söka upp paletterna, mucka bråk, och få stryk. Fjärilar är som knähundar, de tror att de är mycket tuffare än de egentligen är.

              Men för all del, 250 liter är ganska stort, med lite insyns-skydd och om du ser till att de bästa grottorna inte är mitt i karet kan det nog funka.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Guppy_ciklid
                • January 2009
                • 293

                #8
                Ursprungligen postat av kragg_hack
                Plus att paletter kan vara ganska aggressiva enligt min erfarenhet. Så fjärilscikliderna lär åka på storstryk.
                Det funkar absolut med både paletter och fjärilscikliderna!

                Ursprungligen postat av Azur
                Palett + fjäril är ingen bra kombination. Fjärilar är rätt aggressiva, men tål inte stryk alls, och förr eller senare kommer paletterna att leka.
                det är en ganska bra kombination palleterna leker nån gång kanske men med kanske lite växter så är det perfekt!

                Ursprungligen postat av oddbob
                Blev plötsligt sugen att sätta igång mitt gamla akvarium.

                Sagt och gjort.

                Nu återstår bara inköpet av fiskar och det jag hade tänkt mig är ett par Fjärilsciklider, ett par Palettciklider och ett tiotal Neontetror. Hur funkar dessa ihop tror ni? Jag har inrett akvariet (ca 60x40x40) med ett antal växter, grottor och stenar (både platta och runda).

                Vattnet är ca 26-27 grader varmt och PH-värdet ligger där det ska.

                En till fråga - hur länge ska man låta akvariet stå innan man slänger i fiskar? Jag fyllde akvariet med vanligt kranvatten (finns väl kanske inte så mkt andra alternativ...) och hade sedan i några nypor jodfritt salt och så har det stått i 3 dagar nu. Är akvariet redo för fiskarna?
                Neonerna blir mat men inte om du har kanske 20st neoner!
                palleterna och fjärilar funker bra!

                Ursprungligen postat av Azur
                Svårt att säga, men jag skulle nästan misstänka det. Jag misstänker att fjärilarna kommer att söka upp paletterna, mucka bråk, och få stryk. Fjärilar är som knähundar, de tror att de är mycket tuffare än de egentligen är.

                Men för all del, 250 liter är ganska stort, med lite insyns-skydd och om du ser till att de bästa grottorna inte är mitt i karet kan det nog funka.
                enligt min erfarenhet av ciklider (dvärg syd) så är dom snälla mera som pudlar dom är stora men tror att de är knähundar!


                så det lär funka!
                Senast redigerad av Guppy_ciklid; 03 October 2009, 19:26.
                Även fast jag är jätte o aktiv, så är jag zoopets topp 50 mest igänkända

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  OK, jag vill bara "for the record" säga att jag inte håller med om ett enda ord Guppy säger här.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    När paletterna har lekt (vilket de kommer att göra), så kommer fjärilarna åka på duktigt med stryk. Även om karet är 250 l.

                    Testa gärna, men det kommer sluta med att dina fjärilar dör, det är bara en fråga om tid.

                    Detta är min egen erfarenhet, dock räddade jag mina fjärilar till ett annat kar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...