Nyfikna fiskar, hur göra vid vattenbytte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazarus
    • February 2008
    • 78

    Nyfikna fiskar, hur göra vid vattenbytte?

    Jag har problem med mina kampfiskar och kardinalfiskar. De är lite för nyfikna för sitt eget bästa, speciellt vid vattenbytte. de små liven simmar nämligen glada i hågen framför att närmare studera "den där slangen" som sticks ner i akvariet. Följden blir att om jag inte lyckas hålla undan slangen vilket inte är det lättaste med bara två händer och ett par ögon.

    Min undran är nu vad som är bäst. Just nu har jag en akvarieslang med ca 1,5cm i diameter, skall jag bytta till något tunnare så att fisken inte kan sugas in i den (och istället riskera att fastna i mynningen) eller köra vidare på den jag har. Ett annat alternativ jag tänkt på är att sätta någon sorts filter på slangen, måste dock vara stort nog för att kunna få med andmaten och annat "böss" och vet inte riktigt vad jag kan använda i så fall...
    Senast redigerad av Lazarus; 06 February 2008, 21:31.
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vi har en slamsug i änden då blir inte strömmen så stark utan de kan lätt simma iväg, eller så har vi ett insug till ett filter i änden.

    Kommentar

    • Lazarus
      • February 2008
      • 78

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Vi har en slamsug i änden då blir inte strömmen så stark utan de kan lätt simma iväg, eller så har vi ett insug till ett filter i änden.
      okej,kan ju va en idé. En slamsug går att fixa från de flesta zoobutiker antar jag, eller? Känns dock fortfarande inte bra att fiskarna verkligen simmar fram till slangen...
      Senast redigerad av Lazarus; 06 February 2008, 23:03.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Vi har den ofta mot något. Sen så är det ingen större fara om de sugs in i slamsugen det tar en stund de kommer till slangen så man har viss tid på sig att reagera.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Eftersom jag ändå brukar stå och hänga vid karet vid vattenbytena (och hålla i slangen) så brukar jag ha en håv till hands att mota bort nyfikna fiskar med. Håller den en decimeter från slangmynningen. På köpet vänjer sig fiskarna vid håven..
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            Vi har en slamsug i änden då blir inte strömmen så stark utan de kan lätt simma iväg, eller så har vi ett insug till ett filter i änden.
            Ah! DET tycker jag låter smart! En sådan sil som sitter i insuget måste ju vara det ultimata! Där kommer ju ganska stort bråte igenom men inga fiskar.
            Noterar en sådan på inköpslistan och tackar för kanontips!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Mina första sebrafiskar brukade frivilligt simma in i vattenbytes slangen och åka flumeride ner till hinken. Jag har ännu inte lyckats klura ut vilket beteende som fick dem att prova det men det var ofelbart efter några månader. När jag flyttade och började köra vattnet direkt ner i golvbrunn satte jag på en sånn filtersak som är på insuget till Eheim ytterfilter på slangen, det gjorde susen. Dessa var rätt ok att "rota" runt med oxå
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #8
                Ta en bit blå filtermatta typ 5*5*5 cm. skär ett snitt genom att sticka in brödkniven till mitten av kuben.
                Trä på den på slangen o vipps utan kostnad så har du fixat ett fiskfiltergaller som funkar kanon. Var bara noga med att krama ur den i karet innan du lyfter ur den.

                Om du vill utveckla vattenbytandet lite så köp en trädgårdslang som räcker till närmaste golvbrunn. Bocka ett VP-rör i 180 grader o kapa av röret vid den höjd du vill sluta tömma karet. På med filterkuben o ta en fika under vattenbytet.
                Total tidsåtgång för att fixa hela den lösningen är mindre än ett vattenbyte.

                Det fiffiga med den metoden är att du bara behöver suga i slangen första gången du startar hävertverkan. Sen hänger du upp slangen. Vid nästa vattenbyte så startar vattnet i slangen hävertverkan själv bara man börjar i rätt ände
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                Arbetssätt...