Vildfångat vs Odlat, vilket är bäst ur miljösynpunkt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Bangaikardinalen var ju uppe på senaste CITES-konferensen, men den listades inte. Svein som var där känner säkert till mer om detta
    Den viktigste årsaken til at Banggai-kardinalen ikke ble listet var at CITES Conference of the Parties ikke fant det bevist at bestanden i naturen var truet. Tvert om anså man at Indonesias egen forvaltningsplan for arten vil være et bedre verktøy for å sikre bærekraftig fangst og handel med arten enn en CITES-listing.

    En stor del av bakgrunnsmaterialet for vurderingen ligger i den rapporten FAO leverte i forkant av CITES-konferansen, se http://www.fao.org/docrep/010/a1143e/a1143e00.htm.

    Etter en halv times diskusjon på konferansen trakk USA tilbake sitt forslag om å liste arten på CITES. Det ble altså ikke en gang stemt over.

    mvh
    Svein

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja men den risken är extremt liten. Det handlar ju trots allt om att man fångar fiskar i otillgängliga områden och gör det på ett sådant sätt att fiskarna inte får skadas (då kan de ju inte säljas) och därför får man bara upp en ytterst liten del.
      Ta bara exemplet Malawisjön så jag tar upp i min artikel ovan. Där jobbar ca. 100 fångstmän på en kuststräcka som är 1500 km lång och deras fångst går ut på att man jagar in fiskarna en och en i ett litet fångstnät. Det säger sig självt att man inte kan utrota fisk på detta sätt.

      Däremot om man sågar ner regnskogen runt omkring floden där fiskarna lever så leder detta i regel till att de flesta fiskarter som lever i floden kommer att utrotas.
      Ok! Trodde att det var som med torsken^^ Och så var jag lite inne på sista stycket du skrev Men ca 100 st fångstmän på 1500 km är ju faktist ganska lite
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Stoffe.B
        Ok! Trodde att det var som med torsken^^ Och så var jag lite inne på sista stycket du skrev Men ca 100 st fångstmän på 1500 km är ju faktist ganska lite
        Nej, lite skämsamt skulle man kunna säga att det vore som att en person med ett litet nät en och en skulle fånga upp alla fiskar längs 15 km av Sveriges kust.
        Men visst kan det finnas en risk att en art som bara finns i ett fåtal exemplar i ett litet område skulle kunna utrotas pga akvariehobbyn, men den risken är nog värd att ta jämfört med de mängder av arter som kan räddas om den natur som de lever i kan få stå kavr orörd.
        För att återgå till mitt exempel ovan så även om nu akvariehobbyn teoretiskt i värsta fall skulle kunna leda till att 1-2 arter utrotas i Malawisjön, så har akvariehobbyn å andra sidan räddat hundratals med arter pga att dess existens lett till att inplanteringen av nilabborren stoppades.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vad gäller galaxyrsaboran så är den så vanlig i naturen att den fångas som matfisk........ Det lär väl gå åt 200 sådana fiskar till en macka, så om den utrotas är det nog knappast akvaristernas fel.
          Härligt, då stryker jag den från listan då

          Ursprungligen postat av Svein A. Fosså
          Den viktigste årsaken til at Banggai-kardinalen ikke ble listet var at CITES Conference of the Parties ikke fant det bevist at bestanden i naturen var truet. Tvert om anså man at Indonesias egen forvaltningsplan for arten vil være et bedre verktøy for å sikre bærekraftig fangst og handel med arten enn en CITES-listing.

          En stor del av bakgrunnsmaterialet for vurderingen ligger i den rapporten FAO leverte i forkant av CITES-konferansen, se http://www.fao.org/docrep/010/a1143e/a1143e00.htm.

          Etter en halv times diskusjon på konferansen trakk USA tilbake sitt forslag om å liste arten på CITES. Det ble altså ikke en gang stemt over.

          mvh
          Svein
          Stryker den också

          Trevligt med finbesök i tråden förresten.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av addo
            Härligt, då stryker jag den från listan då
            Stryker den också
            Trevligt med finbesök i tråden förresten.
            I själva verket så har det genom årens lopp förekommit hur många rykten som helst om att akvariehobbyn har utrotat än den ena och än den andra arten. När det hela väl har lagt sig och det hela har kunnat utredas lite noggrannare så har det alltid visat sig att det varit falskt alarm - fast det är ju inte så kul att skriva om förstås och därför har ryktet levt kvar.

            Aproå din slutkläm så får jag tacka för berömmet, men nog skriver jag rätt ofta på Zoopet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #21
              Som jag känner det känns lokalodlat/hobbyodlat som det bästa, någonstans ska ju de ynglen ta vägen och efter det vildfångat. Odlat på fiskfarmer i asien känns inte särskilt miljövänligt alls...

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Aproå din slutkläm så får jag tacka för berömmet, men nog skriver jag rätt ofta på Zoopet
                Ja inte menade jag norrbaggen i alla fall

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #23
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Som jag känner det känns lokalodlat/hobbyodlat som det bästa, någonstans ska ju de ynglen ta vägen och efter det vildfångat. Odlat på fiskfarmer i asien känns inte särskilt miljövänligt alls...
                  Rent djurhållnings mässigt så är det nog bäst i vart fall.

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #24
                    Har läst Sveins länkar nu och de var tokbra. Tack igen Svein!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Lite exempel:

                      * Hade det inte varit för exporten av malawiciklider hade nilabbore för länge sen planterats in i Malawisjön, för att konvertera de värdelösa cikliderna till värdefull nilabborr-filé. Stuart Grant, som nyligen gick bort, stoppade personligen flera såna planer.

                      * Ingen förutom akvarister bryr sig om detta: http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=474

                      * Akvariehobbyn har aldrig utrotat en enda art. Som jämförelse utrotade endast Three Gorges Dam i gula floden cirka 17 arter, däribland en delfin och jordens största sötvattenssköldpadda. Dammarna i länken tidigare blir mycket, mycket, mycket, värre.

                      * Akvariehobbyn håller för närvarande omkring tjugo arter vid liv som inte längre finns kvar i vilt tillstånd, och listan blir längre varje år. T.ex. är Eldstjärten och Dvärgbotian bägge utrotade i naturen pga att deras livsmiljöer förstörts av utdikning och byggnation, men finns kvar som akvariefisk.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Lite exempel:

                        * Hade det inte varit för exporten av malawiciklider hade nilabbore för länge sen planterats in i Malawisjön, för att konvertera de värdelösa cikliderna till värdefull nilabborr-filé. Stuart Grant, som nyligen gick bort, stoppade personligen flera såna planer.

                        * Ingen förutom akvarister bryr sig om detta: http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=474

                        * Akvariehobbyn har aldrig utrotat en enda art. Som jämförelse utrotade endast Three Gorges Dam i gula floden cirka 17 arter, däribland en delfin och jordens största sötvattenssköldpadda. Dammarna i länken tidigare blir mycket, mycket, mycket, värre.

                        * Akvariehobbyn håller för närvarande omkring tjugo arter vid liv som inte längre finns kvar i vilt tillstånd, och listan blir längre varje år. T.ex. är Eldstjärten och Dvärgbotian bägge utrotade i naturen pga att deras livsmiljöer förstörts av utdikning och byggnation, men finns kvar som akvariefisk.
                        Jag lärde mig detta i höstas, det enda jag har att tillägga är amen

                        Det ord man brukar använde efter en önskan till de övre makter vi inte vet så mycket om.

                        Men jag hoppas att vi tillsammans kan agera "som de högre makterna" och via vårt välstånd rädda både människor och fiskar till ett bättre liv genom att vi betalar hutlöst stora pengar för vildfångade fiskar.

                        Nästa gång du betalar för en vildfångad fisk, se det som både ett bidrag till naturen och ett bidrag till de som lever runt de vatten fisken är fångad i.

                        Köp en fisk istället för att lägga en peng i Röda korset bössa eller gör det också

                        Amen
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        Arbetssätt...