Förbereda karen för strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    Förbereda karen för strömavbrott

    Behöver lite tips för att förbereda karen för strömavbrott.Just nu har vi klass 3 varning där vi bor så det blir att åka hem och göra vattenbyten.Är det ok att ta lite kallare vatten för att få det så syrerikt som möjligt.Varmt kommer vi att ha då vi kan elda i huset.Skall filter göras rent?Mata eller inte?

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    #2


    kanske såna skulle du behöva
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Ursprungligen postat av nelly.trott
      Har 14st kar från 54l till 400l det som behövs är ett kärnkraftverk
      Dom innehåller alltfrån Platy,L-malar och Diskus.Vill bara ha lite tips för att hålla vattnet syrerikt och rent.Sist så körde vi med gräddvipsen.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Sist jag hade strömavbrott så tog jag fram cykelpumpen och satte en syresten i änden på en slang jag satte på pumpen och så hade jag värsta syretillförseln i mina kar, en gång i halvtimmen

        När sen strömmen kom tillbaka efter många timmar så var jag noga med att inte ha ytterfiltren inkopplade utan startade dom med utblåsen i en spann så att det som dött inne i pumparna inte åkte ut i akvarierna.

        Ha nitrivec hemma också för snabbare start av filterkulturen i pumparna sen är oxå ett tips
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Sist jag hade strömavbrott så tog jag fram cykelpumpen och satte en syresten i änden på en slang jag satte på pumpen och så hade jag värsta syretillförseln i mina kar, en gång i halvtimmen

          När sen strömmen kom tillbaka efter många timmar så var jag noga med att inte ha ytterfiltren inkopplade utan startade dom med utblåsen i en spann så att det som dött inne i pumparna inte åkte ut i akvarierna.

          Ha nitrivec hemma också för snabbare start av filterkulturen i pumparna sen är oxå ett tips
          Får bygga om cyckelpumpen det måste vara bättre än gräddvisp.Håller just nu på att byta vatten.

          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Hur gör man egentligen om strömmen skulle gå och pumpen slutar fungera? hur länge klarar sig fiskarna?
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • psm
              • April 2006
              • 55

              #7
              Jag kör med en växelriktare och ett 12v bilbatteri till en av mina pumpar när/om strömmen skulle gå.


              Med den kan man också köra sina syrepumpar.


              Jag har också ett par syrepumpar då ja fiskar en hel del.
              Bra pump som man kan köra på bilbatteriet.



              Undra om du inte skulle försöka låna eller köpa ett billigt elverk i stället om de e så att du har 14 kar....

              Ha de..
              Senast redigerad av psm; 18 January 2008, 20:03.

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Om man inte har överbefolkat sina kar så är det ingen fara alls... det tillförs ju inga fantasimängder syre av en pump eller ett filter Fiskar klarar sig i flera dagar i plastpåsar när dessa skickas runt halva jordklotet och det utan några syretillförande växter...
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • Raketforskaren
                  • March 2006
                  • 170

                  #9
                  Det finns ju billiga reservkraftverk (bensindrivna) att köpa på vart och varenda lågpris- och byggvaruhus nu för tiden. Det är en billig och smidig försäkring om man vet att man bor i ett område med stor risk för strömavbrott. En förutsättning är väl dock att man bor i villa.

                  Kommentar

                  • issus
                    • November 2007
                    • 209

                    #10
                    Ursprungligen postat av patdah
                    Om man inte har överbefolkat sina kar så är det ingen fara alls... det tillförs ju inga fantasimängder syre av en pump eller ett filter Fiskar klarar sig i flera dagar i plastpåsar när dessa skickas runt halva jordklotet och det utan några syretillförande växter...
                    Problemet är väl att det uppstår gifter i det stillastående filtret? Att fiskar klarar sig lääääänge utan pump, det är jag också övertygad om.
                    MVH

                    -------------------------------
                    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                    Kommentar

                    • patdah
                      • November 2007
                      • 659

                      #11
                      Ursprungligen postat av issus
                      Problemet är väl att det uppstår gifter i det stillastående filtret? Att fiskar klarar sig lääääänge utan pump, det är jag också övertygad om.
                      Då är det väl ändå enklast att plocka upp filtret när strömmen försvinner... det är ju inte så illa så bakteriefloran går och stendör i filtret på några timmar så om man sover när strömmen försvinner löser man det när man vaknar

                      Är det någon här som har råkat ut för en katastrof med döda fiskar i samband med strömavbrott? Jag har inte lyckats finna nån tråd om det här i alla fall
                      /Patrik

                      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                      Kommentar

                      • TheSpeedOfPain
                        • January 2008
                        • 66

                        #12
                        Menar ni att man ska ta ut filtrer ur pumpen och låta pumpen vara kvar i karet? bara för filtrer orsakar dödligt gift för fiskarna. Om jag förståt det rätt?

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          #13
                          Jag har alltid en UPS online

                          //C
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #14
                            Vi hade strömavbrott i 3h en natt enligt min klocka som stannade. Jag visste inte något om gifter i filtret så jag rörde ingenting. Ingen fisk har hittills dött pga strömavbrott. Sedan vet jag inte var konsekvenserna blir efter 10h, men en stund klarar de sig iaf.

                            Usch, klass-2 varning här. Hoppas att inget händer och ni som har klass-3... Jag lider med er.

                            Lycka till under natten och morgondagen!!!
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • Azeah
                              • October 2005
                              • 266

                              #15
                              Vi hade strömavbrott i 24timmar i november när det var ca 4- grader ute. Jag rörde om med en slev ett par gånger och temperaturen sjönk till 22grader.

                              När strömmen kom tillbaka startade allt upp som om inget hade hänt. Filtrena tutade på som vanligt. Har för övrigt bara innerfilter, skulle inte våga låta ett ytterfilter starta utan rengörning efter uppehåll. Gjorde vattenbyte dagen efter. Alla fiskarna mådde prima.
                              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...