Mata ihjäl sina rovfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessilago
    • July 2007
    • 373

    Mata ihjäl sina rovfiskar?

    Jag har två jättehärliga rovfiskar, en sadelfengädda (p. endlicheri) och en "sötvattensmuräna" (Gymnothorax polyuranodon) och jag har ett litet ovanligt problem. De sätter i sig allt de kommer åt! Muränan åt från dag ett och mår verkligen superbra vilket känns jätteskönt då de kan matstrejka, men han sätter i sig en tärning fryst blodmask och ungefär en stor praktbarb per dag! Han är inte speciellt stor, bara cirka 45 cm och har aptit som en häst. Han får i sig mat som är större än hans huvud flera gånger per natt.

    Båda växer så det knakar och är pigga och glada och har satt i sig 10 glödbandstetror och 18 relativt stora praktbarber på dryga 6 veckor, men finns det en risk att de äter ihjäl sig? Jag är glad att ingen av dem matstrejkar och har riktigt stor aptit, men när båda har satt i sig småfisk + blodmask och har stora bullar kring buken så blir man nästan orolig. Kan man mata ihjäl sina rovfiskar? Jag har bra balans i karet och har inga problem med nitrit... Men rent fysiologiskt?


    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag tycker inte du ska mata ihäl dom. om du vill bli va med dom så kan du ju lämna in dom till nån butik eller sälja privat
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • tessilago
      • July 2007
      • 373

      #3
      Nu tror jag du missförstod mig. Jag älskar mina rovfiskar, vill absolut inte bli av med dem. De äter jättemycket hela tiden så jag var orolig att de skulle äta ihjäl sig.
      Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

      Kommentar

      • wirre
        • January 2007
        • 36

        #4
        Själv så tror jag att det är svårt att mata ihjäl rovfiskar då deras magsäckar brukar tåla rätt stora byten.
        720L SA/CA och 222L.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Risken för det är nog om dom tar ett för stort byte som fastnar så det inte kommer vatten över gälarna
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            Ursprungligen postat av tessilago
            Nu tror jag du missförstod mig. Jag älskar mina rovfiskar, vill absolut inte bli av med dem. De äter jättemycket hela tiden så jag var orolig att de skulle äta ihjäl sig.
            okej
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              Så länge man "hackar" ner maten de ska ha till mindre bitar så finns ingen risk för att de ska "strypas" ihjäl. Men försiktig ska man enligt mig vara med att inte mata för mycket varje gång, några bitar tex räkor lr annat per dag räcker gott och väl. Allt har sin gräns, även deras mage trots att den är tålig. Min channa tryckte i sig 5st räkbitar på samma gång, den kunde inte simma ordentligt på 2 dagar den dumma jäveln
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Malcus
                • June 2006
                • 555

                #8
                Hmm, nog rätt svårt o mata ihjäl rovfisk. De känner nog av när de inte behöver mer mat. De skulle va ifall (som redan sagts) "bytet" skulle va för stort.

                Jag har en dat som tar 2 hela räkor (skal, huvud allt...) + 5 tärningar bloodworms när han e hungrig. :P

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  problemet om du matar dom för mycke för ofta så ökar du deras ämnesomsättning o dom blir gammla fort ... sänker livslängden ...
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Kenny89
                    • December 2005
                    • 291

                    #10
                    Har svårt att tänka mig att Rovfiskar dör av förmycke mat.
                    Rovfiskar äter tills dom inte får ner mer mat typ:P
                    Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      klart dom kan dö av de ... vissa fiskar kan iofs kräkas upp mat. men endå varför övergöda nått djur det mår dom ju inte bra av
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • tessilago
                        • July 2007
                        • 373

                        #12
                        Mayday: Tack för tipset! Ska nog vra försiktig med gödningen så de inte lever kortare än de ska. Grejen är att de står mycket för matdelen själv. Ger jag dem inte mygglarver så stoppar de i sig småfisk. Jag får se hur jag löser det.
                        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                        Kommentar

                        • Kenny89
                          • December 2005
                          • 291

                          #13
                          Menade inte att man ska övergöda dem menar bara att rovfiskar klarar av det. Beror också på vad för rovfisk det är.
                          Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Munkorg?

                            Förlåt, jag kunde bara inte låta bli..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Auroraswe
                              • November 2007
                              • 55

                              #15
                              du kanske inte ska hålla småfisk med fiskätade fiskar...
                              www.myspace.com/auroraswe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...