För litet kar, för stora fiskar =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    För litet kar, för stora fiskar =(

    Fick mitt akvarium för några månader sedan och med det följde bland annat två malar och en praktbotia. Karet är på 110L och är alldeles för litet för dessa arter. Malarna är s.k. Vanliga Plecos som egentligen skall ha kar på minst 400-500L. Praktbotian kräver minst 250L. Tyvärr har jag i dagsläget inte plats för ett större kar annars skulle jag genast finansiera det alternativet. Har satt ut malarna på annons lite här och var. Vill inte sälja/lämna in dem på någon zooaffär för då är risken stor att de bara hamnar hos någon annan med lika litet kar eller tom. ännu mindre.

    Hur ska jag bära mig åt? Att ta bort dem känns inte som ett alternativ, och det skulle jag nog inte klara av. Känns också fel att göra det när jag inte ens vet om de lider av sin situation idag. Jag har försökt att tillgodose deras behov så mycket jag kan med inredning, grottor/gömställen osv. Matar med maltabletter och lite färsk frukt och grönt.

    Är jag en djurplågare som låter dem stanna? Fortsätter såklart att söka efter ett större hem åt dem men jag kan inte lämna in dem på zoo känner jag. De zooaffärer som vi har ikring oss kan ju sälja dessa till vem som helst. Hur ska jag kunna få dem att lova att de bara säljer till någon som har ett stort kar? På ett zoo jag var in på hade de en mal av samma art som mina, den var garanterat 25-30cm stor och helt gigantisk. Karet var dock bara på 250L så han hade nästan problem att vända i det. Så vill jag inte att mina ska få det, eller att de dör i förtid för att de bor för litet.

    Har satt upp lappar på zooaffärer, anslagstavlor, på internet och sådana ställen men inte fått något napp på över en månad. Malarna är ca 10-14 cm. De var lite tunna i hullet då de kom men maltabletterna och grönsakerna har gjort susen. Har fått lite starkare/mörkare färger och är lite mer aktiv i karet också.

    Vore tacksam för svar då jag vare sig vet ut eller in, vill ju bara ge dem det bäst men vet inte hur!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Prova att annonsera här på zoopet, och på blocket. Det är ju bara att fråga de som svarar hur stora akvarier de har.

    Just lite större plecos brukar dock vara svåra att omplacera. De som kan & vill ha såna fiskar har oftast redan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      Hur stora är dina fiskar idag? Är de små så kan de gå kvar tills dess de blir större, men ha en plan för hur du ska göra när den dagen kommer. Om de är små så är de ju bara "yngel" eller halvvuxna och då behöver du inte ha panik just nu. Att arten inte får plats i fullvuxet tillstånd behöver ju inte betyda att du inte kan ha dem som små.

      Visst, det är alltid bättre att ha gott om plats redan från början, men nu står du ju inför fullbordat faktum, du har dem och vet att de blir för stora.

      Sen beror der också på hur många fler fiskar du har i ditt akvarium? 1 L/cm är ett omdebatterat mått men bättre än inget, imho. När dina fiskar blir så stora att de överskrider det "gränsvärdet", då är det dags att omplacera.

      I korthet: Ta det vackert, njut av dina fiskar sålänge de är små nog att passa i ditt akvarie och utarbeta en plan för vad du ska göra när de vuxit till sig. Vem vet, när det är dags kanske du har möjlighet att ha ett större akvarie?
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Idag är de 10 respektive 14 cm och ca. 3 år gamla. Har annonserat här på zoopet i en månad, får hålla ut och hoppas att någon nappar. Är lite tveksam till att annonsera på blocket eftersom det är så svårt att ha koll på vem som nappar. Att kräva att få göra hembesök före känns som lite "Overkill"

        Försöker lösa det nu så jag kan ha plats för ett större kar. Kanske ska försöka att kasta ut en bokhylla och placera in ett kar på 400-500L. Får mublera om lite och spara lite pengar så jag kan ordna ett lyxhotell åt dem =)
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          Synd att du inte bor i Uppsala, då hade botian varit välkommen i mitt stim
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          Arbetssätt...