göra en håv? och lite till...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    göra en håv? och lite till...

    Vet inte om detta är rätta stället men försöker ialf=P

    Tänkte man borde kunna göra en ganska bra håv i mindre modell an myggnätsliknande tyg, finmaskigt men ändå tydliga hål.
    Jag köpte en jätte håv, svår att fånga sebror med.
    Tänkte att lite böjd ståltråd och sånt *myggnät* kunde vara håv tills vidare ialf.
    Den andra håven blir förstor när jag måste lyfta ur de vuxna sebrorna, har imorgon haft dom i lekbaljan i 2 dagar då.
    Tänkte flytta dom när dom lekt klart på morgonen.

    Hur gör ni andra?
    Den stora håven skulle ju förstöra allt som växer där när jag skall jaga dom med håven.Vore lite dumt att behöva plantera om just efter dom har lek å allt.Är ju för övrigt nyplanterat

    /eva
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du provat med en PET-flaskfälla? Det gör ingen åverkan som helst på karet och du slipper röra runt bland rommen.

    Dela en PET flaska där halsen gör en avsmalning och ta bort korken. Vänd den inåt flaskan och fäst den med tex smältlim, borra några hål i flaskan så det blir lite cirkulation på vattnet och lägg i lite mat i flaskan så kommer det snart några sebror och hälsar på.
    Men lägg inte ner den över natten då det är stor risk med dålig cirkulation inne i flaskan, och håll den under uppsikt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Stoppa ned den stora håven någonstans där den får plats. Använd en annan liten håv, eller pinne el dyl om du inte har fler håvar, och jaga in fiskarna i den stora håven. Dra upp, klart. Eller bygg en PET-fälla som sagt.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        wow...fasiken...petflaska...som man fångar småfisk ute med...*pling* varför tänkte jag inte på det *fniss*

        ja den stora håven får ju inte plats nånstans och verkar inte duga till nått annat än som kattleksak förtillfället..=P

        tänk va enkelt allting är när man kan lite mer...;-)

        /eva

        Kommentar

        Arbetssätt...