Vad gör man när man vill byta fisksort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Vad gör man när man vill byta fisksort

    En rent etisk fråga, vad gör man när man sett något nytt som man gärna vill ha? Men man har redan fullt i karet och man vill byta inriktning.
    Att sätta ut ett gäng fiskar på annons känns meninngslöst, är det någon som får sålt/bortskänkt fiskar på det sättet?
    Hur tar man reda på livslängd på fiskarna? Står inget i artbeskrivningen.
    Och misstolka mig inte nu, jag kommer inte att döda alla fiskar jag har, men jag började fundera på hur man egentligen gör när jag såg ett par Altum för första gången idag.....

    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du blev frälst i Altum så kan du först kolla vad det är för kar du har. De ska ha höga kar, minst 50 och gärna 60 högt om inte högre. Sedan finns det en hel del fisk som passar tillsammans med Altum med, så helt kört är det inte.
    Annars är nog en skänkesannons en bra idé, eller om det är någon auktion i närheten som du kan lämna in fisken till. Att försöka sälja fisksoppa till en affär eller privatperson kan vara svårt, men till rätt person och rätt pris går det mesta att sälja.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Blossom7
      • March 2007
      • 1182

      #3
      Hm, det jag har idag är ett 50 cm högt akvarie med ett stim kardinaler, ca 40 st. 4 olika malar och 6 vanliga scalarer. Och jag gillar mina scalarer men när jag såg altumscalarerna så blev jag frälst...
      Någon som har den blekaste aning om hur länge vanliga scalarer lever?

      /B
      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De kan bli ganska gamla, skulle tippa på 7-8 år.
        Köper du Altum som inte är så stora så funkar de ihop med kardinaler, men köper du däremot in nya kardinaler när skalarerna vuxit upp finns risken att de blir mat.
        Jag hade Altum tillsammans med kardinaler och det gick bra, även om Altumen blev stora till slut. Däremot skulle jag nog försöka omplacera dina vanliga skalarer då de är lite mer aggro än vad Altumen är.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Jag brukar lämna in fiskar till djuraffären och jag får inte betalt men tex som igår när jag lämnade in en vuxen Ancistrus så fick jag rabatt. Det måste väl finnas någon djuraffär som tar emot där du bor. Dom tjänar ju på det iallafall.
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Blossom7
            En rent etisk fråga, vad gör man när man sett något nytt som man gärna vill ha? Men man har redan fullt i karet och man vill byta inriktning.
            Att sätta ut ett gäng fiskar på annons känns meninngslöst, är det någon som får sålt/bortskänkt fiskar på det sättet?
            Yep! Flera gånger. Så det är inte alls meningslöst. Men det kan ta tid. När jag får svar brukar jag ställa intressenterna några frågor för att försöka försäkra mig om att fiskarna kommer till ett lämpligt hem. Bl a brukar jag fråga hur stort akvariet är och hur det är inrett, vilka andra arter som bor däri och hur länge akvariet har varit igång (med fiskar).

            Tycker jag att det låter bra får fiskarna flytta hem till den personen, annars förklarar jag artigt varför jag inte tror det skulle funka och väntar på fler svar. Mina fiskarna är ju trots alls mitt ansvar och en del av det ansvaret innebär att jag måste se till att de kommer till ett bra hem.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...