Oj hoppsan :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emma_guppy
    • January 2005
    • 31

    Oj hoppsan :D

    För ett tag sedan la jag ut en annons om att jag vill köpa ett akvarium på ca 50 liter, men inget dök upp som jag ville ha, och ikväll fick jag ett mail om att jag kan FÅ ett 460-liters akvarium med tillhörande sockel, lysramp, pump o.s.v. Akvariumet 3 år gammalt och i väldigt gott skick. Det har stått på ett kontor som uppvisningsakvarium och ska vara riktigt fint och stabilt... Men om jag inte hämtade senast i morgon, så skulle det slängas.

    Självklart kan jag ju inte tacka nej till detta, så jag ska åka och hämta det i morgon...

    Men min kära fars reakton (rörmokare var genast: 450 liter på övervåningen? njaa... vad skulle hända om det börjar läcka?

    Så nu vill jag höra lite erfarenheter, är det för riskabelt att ha så stort akvarium på övervåning? Även om det är stabilt, och bara tre år gammalt? Finns det något som man ska vara extra vaksam över?

    Alla råd och kommentarer är välkomna... skulle ni ha slagit till?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inget att tveka på, och har de inte misskött det något fruktansvärt så är det säkert i samma skick som nytt!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Så länge karet inte står skevt och försikthetsåtgärder mot rasande stenar iaktagits, lär det itne vara några problem alls.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • emma_guppy
        • January 2005
        • 31

        #4
        aa tänkte ju det också :P och även om man inte behåller det går det säkert att tjäna en liten hacka på det, om det har alla tillbehör med så

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Skulle ABSOLUT slagit till!
          Tänk så många kar det finns i lägenheter på alla möjliga våningsplan, det e nog ingen fara. Vet en som har ett 960 l på övervåningen i deras hus & har haft i många år. Vet en som har ett 800 liters på 6e vån i ett hyreshus & jag har 6 akvarier igång i varierad storlekar på vån 3 i ett hyreshus. Så pappsen behöver inte oroa sig. Kan ju kolla över hemförsäkringen för säkerhets skull, känns säkert bättre för honom. Sen kan man ju lägga reglar på golvet att ställa karet på över golvreglarna fast på andra hållet ( dom som kan detta bättre, rätta mig!) så stärker det upp. Sen kan du ju fråga pappsen hur många bokhyllor med böcker i som står på övervåningen & höra vad han tror att dom väger, det e faktiskt en mkt bra jämförelse med vikt på akvarie.

          Lycka till!!!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • emma_guppy
            • January 2005
            • 31

            #6
            okej... ja sprack det så skulle det ju vara en verklig katastrof :S går det att ringa till försäkringsbolag och få fram en exakt självrisk för ifall en olycka skulle hända?

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Bara att kolla vad er försäkring täcker & hur mkt självrisk e på. Jag har folksam med drulle inkluderad & med dom e det inga problem att ha kar.

              Mvh Eva

              Kommentar

              • emma_guppy
                • January 2005
                • 31

                #8
                mm... tror ni golvet håller då? vad kan det väga sen fyllt med sand och vatten? :S oroar mig :P

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Det väger inte mera än en bokfylld bokhylla.

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • emma_guppy
                    • January 2005
                    • 31

                    #10
                    tror du inte? känns som det borde väga ett ton! men man kan ju verkligen inte säga nej till erbjudandet heller haha

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #11
                      Nädå, väger inte ett ton. & jag vet att nånstans här på forumet så har Kjell skrivit nåt om att där man vågar ställa bokfyllda hyllor vågar man ställa kar :-)
                      & tänker man lite längre så skulle ju ingen som bor i lgh kunna ha kar i såna fall. Jag skulle inte tveka en sekund! Upp tidigt imorn & iväh & hämta det! Ska bli kul att följa sen med uppstart & allt :-)

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • emma_guppy
                        • January 2005
                        • 31

                        #12
                        ja, har ingen aning vad jag ska fylla det med ska verkligen kolla runt och hämta inspiration innan jag sätter igång så jag blir riktigt nöjd! åh vilken tur-dag det har varit idag

                        Kommentar

                        Arbetssätt...