Ta reda på hur vattensjuk ens tomt är

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Green
    • March 2005
    • 29

    Ta reda på hur vattensjuk ens tomt är

    Tjena

    Mmm frågan står redan i rubriken.....

    Som sagt nån som vet hur man kan ta reda på så man kan gräva en naturdamm istället för en konstgjord dvs med duk mm

    Vet om att där ska gå en vatten åder o sånt för att ens tänka på att gräva....

    Sen så hörde ja nån säga att tomten bör vara hyfsat vatten sjuk o det är där min fråga kommer in?!

    Var hittar man nån som kan kolla sånt?
    Mvh:Green
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hmm, fick du inga svar... Jag vet inte heller men..

    Ursprungligen postat av Mr Green
    Tjena
    Mmm frågan står redan i rubriken.....
    Som sagt nån som vet hur man kan ta reda på så man kan gräva en naturdamm istället för en konstgjord dvs med duk mm
    Vet om att där ska gå en vatten åder o sånt för att ens tänka på att gräva....
    Sen så hörde ja nån säga att tomten bör vara hyfsat vatten sjuk o det är där min fråga kommer in?!
    Var hittar man nån som kan kolla sånt?
    Visst ser man ganska lätt om det är en blöt tomt.. Jag har en på landet... Om det har regnat och jag tar ett spadtag i lerjorden så fylls hålet med vatten... Tämligen enkelt.. Går jag på gräsmattan på våren så blir det fotspår... Där vi fyllde igen dammen ligger vattnet i små pölar..

    Det är väl bra om man har lerrik jord som sparar på vattnet.. Om man har väldrinerad jord så rinner vattnet fort bort och man måste vattna en massa under torka...

    Är jag ute och cyklar??? Jag vet alltså inte alls, jag bara tänker lite logiskt, lr???
    Vattenåder var värre.. Du får väl leta rätt på en gubbe med slagruta...

    Jag tog bort dammen på landet därför att bäcken sinar på sommaren och då blir dammen bara en äcklig, lerig, ofräsch och stillastående pöl... Jag kan råda dig att prova med en liten damm för vi har öst ner 18 lass fyllnadsmassor i vår j*kla naturdamm och det behövs säkert 10 st till...
    Ren myggodling, var det.. Men klart har man fisk i blir den biten bättre..
    Senast redigerad av Katharina; 11 September 2007, 18:10.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Green
      Tjena

      Mmm frågan står redan i rubriken.....

      Som sagt nån som vet hur man kan ta reda på så man kan gräva en naturdamm istället för en konstgjord dvs med duk mm

      Vet om att där ska gå en vatten åder o sånt för att ens tänka på att gräva....

      Sen så hörde ja nån säga att tomten bör vara hyfsat vatten sjuk o det är där min fråga kommer in?!

      Var hittar man nån som kan kolla sånt?
      Vi bor mitt under en vattenådern så vi har konstant vatten i skogen som ligger mellan träden det räcker det rengnar en gång sen ligger hela min grund under vatten,sen kan det ta veckor innan det sjunker undan nu pumpar jag konstant så det ska försvinna.

      När jag grävde min damm så dan efter det var klart så var hela dammen vattenfylld med kristallklart vatten men det sjunker när det inte är nederbörd på länge så jag valde att lägga dammduk i stället.Men om man vet att man bor på ett vatten sjukt ställe med högt Grunvatten så kan man gräva en naturdamm.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av stene
        Vi bor mitt under en vattenådern så vi har konstant vatten i skogen som ligger mellan träden det räcker det rengnar en gång sen ligger hela min grund under vatten,sen kan det ta veckor innan det sjunker undan nu pumpar jag konstant så det ska försvinna.

        När jag grävde min damm så dan efter det var klart så var hela dammen vattenfylld med kristallklart vatten men det sjunker när det inte är nederbörd på länge så jag valde att lägga dammduk i stället.Men om man vet att man bor på ett vatten sjukt ställe med högt Grunvatten så kan man gräva en naturdamm.
        Nää, de blir så äckliga... Blää
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        Arbetssätt...