Skicka fisk med bussgods?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #16
    Nee det var det jag var rädd för... Jag står inför valet att köpa en fisk av en privatperson för ca 500 kr.... Den måste åka buss 3-4 timmar för att komma till mig men är fisken död när jag får den så har jag ju kastat 500 spänn i sjön Jag vet inte hur jag ska göra..usch usch

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #17
      Åk och hämta den !
      Mvh Peter

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #18
        Bussgods skickar levande fisk, de reser då med garanti så ifall godset [fisken] skadats av resan så kan de på något vis hjälpa dig med ersättning och sådant. Tyvärr kostar det ju mycket, det är väldigt jobbigt.

        Har själv skickat endlers med bussgods till västerås, kostade 406 kronor och fiskarna kom fram dagen därpå men alla var i gott skick och friska och krya. Bara man förpackar väl så är det ingen fara, med gott om syre, lite växter och emballage så att inte påsen flyger runt i paketet. Sedan hade jag i fishtamins i påsen för säkerhets skull dessutom, är lite överbeskyddande kanske.. men det hjälpte ju!

        Själv tycker jag det är väldigt besvärligt att det kostar så förbaskat mycket och letar efter fler alternativ på fraktsätt, tänkte skriva en ny tråd men hittade din och svarar i denna först.

        Och som Kjell säger så tar inte Posten emot några paket med levande djur i, mailade och frågade dem för ett tag sedan och det är olagligt, antar att det beror mycket på att deras hantering i stort sett är mekanisk medans bussgods har människor som lastar av och på bussarna och sådant - en person läser ju "levande fisk" på och tar det lite varsammare med just det paketet får man hoppas.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #19
          Ursprungligen postat av fifi
          en person läser ju "levande fisk" på och tar det lite varsammare med just det paketet får man hoppas.

          Det kan du ju hoppas på. I den mån postens hantering hittar en låda det står "hanteras varsamt, glas" eller liknande, så används det som fotboll. Och jag menar inte bildligt, utan ordagrant.

          Jag skulle, om jag nu skulle skicka fisk som bussgods, packa fisken så sent som möjligt, i minst dubbla påsar, med mycket luft, om möjligt, syrgas, (ingen verkstad i närheten?) frigolit innerförpackning fylld med stötdämpande material, och en stabil kartonglåda ytterst. Om det är ett krav från bussgods sida att det ska märklas med "levande fisk" tex, gör så, annars, avstå.

          Tänk på att bussgods sällan garanterar transport tider, utan att det eventuellt kan ta flera gånger längre tid än beräknat innan packetet kommit fram.

          B!

          Kommentar

          • CBR
            • January 2005
            • 292

            #20
            The Zone

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #21
              Ursprungligen postat av saltbiff
              Om man köper en dyr fisk av en privatperson som skickar fisken med bussgods 3-4 timmar...Hur gör man då om fisken är död när man får den??? Man har ju faktiskt betalat för en levande fisk... Nåt som varit i likande situation?
              Att få fisken hemskickad med post eller bussgods är en risk som man får ta, fisken kan klara sig men det kan också gå helt åt pipan, men fisken skickas ju på köparens egen risk. Är den packad som den ska så är det inte så mycket man kan göra om fisken trots allt dör.

              Hälsningar Anneth
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #22
                bussgods brukar inte va så där smidiga att ha att göra med, skulle nog va väldigt försiktig att skicka med det.

                de brukar strunta i att scanna in paketen så man kan spåra dem, sen hör man inget från dem utan paketet blir liggandes där tills man ringer till dem, riktigt kass oftast, sen att öppentiderna är jävla bra är ju en annan sak(iaf här i Värnamo), vilken annan "service kanal" har öppet mellan 9:30 - 16:00 de är ju förbannat störande att behöva ta ledigt fårn jobbet för att ta sig dit med.

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #23
                  Tjoho!!

                  Usch jag vart ju jättetveksam till bussgods när ni skrev så där...Men idag kl. 15.35 anlände min superstiliga L200 från Göteborg!! Den hade klarat bussresan galant men bussgodsgubben var ju inte så smidig...duns,rakt ner i backen med mitt paket.. DEt är FISK i paketet sa jag...(gubbjävel!)
                  Men allt slutade lyckligt för nu simmar den gröna vackra skapelsen runt i sitt nya hem hos mig

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #24
                    Mjo, tyvärr är det väll så att just handhavandet, oavsett vilken tjänst man anlitar, är det stora problemet. Antagligen är det enda sättet att skicka en fisk så att den inte blir utsatt för onödiga smällar och liknande, att helt enkelt skicka den i taxi.... Dyrt.
                    B!

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mr B
                      Det kan du ju hoppas på. I den mån postens hantering hittar en låda det står "hanteras varsamt, glas" eller liknande, så används det som fotboll. Och jag menar inte bildligt, utan ordagrant.

                      Jag skulle, om jag nu skulle skicka fisk som bussgods, packa fisken så sent som möjligt, i minst dubbla påsar, med mycket luft, om möjligt, syrgas, (ingen verkstad i närheten?) frigolit innerförpackning fylld med stötdämpande material, och en stabil kartonglåda ytterst. Om det är ett krav från bussgods sida att det ska märklas med "levande fisk" tex, gör så, annars, avstå.

                      Tänk på att bussgods sällan garanterar transport tider, utan att det eventuellt kan ta flera gånger längre tid än beräknat innan packetet kommit fram.

                      B!

                      Posten ja Posten litar jag inte en sekund på.

                      Bussgods kan man välja att skicka med garantifrakt, det kostar mer men är lätt värt det - man får en ankomsttid och de kollar fram snabbaste vägen och paketet [märkt garanti] får förtur på alla bussar.

                      Skickar ganska ofta med bussgods och inte en enda gång har en fisk dött.
                      Packar dem i akvariepåsar [c:a 5 i varje] med mycket luft och en växt i varje påse för syrets skull och ett par droppar med fishtamins [går lika bra med aquatan osv har jag för mig] och sedan massa tidningspapper runtom så de inte skvalpar runt för mycket.

                      På det viset klarar de sig bra, brukar ta mig en timme att fånga fisken, packa ner den och tejpa ordentligt och sedan åka till terminalen. Hittills har firrarna fått övernatta på en annan terminal och med andra ord fraktats omkring 24 timmar, inga problem.


                      När det kommer till om fisken är död när man får den så brukar jag säga det att om fisken dött på grund av frakten eller annat som jag kan ha orsakat så blir det pengar tillbaka eller ny fisk - inget jag måste men hey.. gör mot andra som du vill dom ska göra mot dig..
                      Senast redigerad av fifi; 31 May 2007, 23:20.
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #26
                        Ursprungligen postat av fifi
                        Packar dem i akvariepåsar [c:a 5 i varje] med mycket luft och en växt i varje påse för syrets skull
                        Utan ljus går växterna inte plus på syre, utan förbrukar precis som de gör nattetid normalt. Med andra ord, utan växter, klarar sig fiskarna ytterligare lite längre.
                        B!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...