Endlers!?!?!?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dacke
    • March 2007
    • 89

    Endlers!?!?!?!?!

    Okej så här.. jag köpte förra veckan endlers. två hanar och tre honor. och hon i butiken sa att de redan var (med barn) och jag tänkte kuligt men så gick jag och kollade lite i en annan butik härom dan och börja prata med affärsbiträdet och kom in på mina endlers på nått sätt och hon sa då att dem är sterila !! vilket jag verkade rätt konstigt med tanke på att hon i den andra butiken sa att dom skulle ha yngel snart.
    så nu vänder jag mej till er zoopetare.

    Är endlers sterila eller kan dom få yngel??


    tacksam för svar!!
    M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

    detta är vad jag har hittills
    112l ancistrus, guppys 30l tomt
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    klart dom får yngel...jag har fasen fått ett 10-tal yngel från mina endlers
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ha ha...

      Ursprungligen postat av Dacke
      Okej så här.. jag köpte förra veckan endlers. två hanar och tre honor. och hon i butiken sa att de redan var (med barn) och jag tänkte kuligt men så gick jag och kollade lite i en annan butik härom dan och börja prata med affärsbiträdet och kom in på mina endlers på nått sätt och hon sa då att dem är sterila !! vilket jag verkade rätt konstigt med tanke på att hon i den andra butiken sa att dom skulle ha yngel snart.
      så nu vänder jag mej till er zoopetare.Är endlers sterila eller kan dom få yngel??tacksam för svar!!
      Var fick hon dem i från då om rasen är steril
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Dacke
        • March 2007
        • 89

        #4
        jag tänkte också så!! ajja tack så mkt då vet jag:P haha inte lätt att veta allt tack iaf!!
        M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

        detta är vad jag har hittills
        112l ancistrus, guppys 30l tomt

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Endlers är troligen hybrider. Kan ha varit det hon menade. De är dock inte alls sterila.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Endlers urprung kan ju alltid diskuteras men en sak är dock säker, sterila är dom defenitivt inte utan det formligen sprutar yngel ur dom, desutom är dom inte farliga på att äta sina egna yngel så har du inga andra fiskar i karet som äter yngel så blir det väldigt många väldigt fort.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Hehe!

              Ursprungligen postat av Dacke
              Okej så här.. jag köpte förra veckan endlers. två hanar och tre honor. och hon i butiken sa att de redan var (med barn) och jag tänkte kuligt men så gick jag och kollade lite i en annan butik härom dan och börja prata med affärsbiträdet och kom in på mina endlers på nått sätt och hon sa då att dem är sterila !! vilket jag verkade rätt konstigt med tanke på att hon i den andra butiken sa att dom skulle ha yngel snart.
              så nu vänder jag mej till er zoopetare.

              Är endlers sterila eller kan dom få yngel??


              tacksam för svar!!
              Klart de kan få avkomma, hur kan det annars blir fler endlers???

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Ursprungligen postat av Malinitzi
                Klart de kan få avkomma, hur kan det annars blir fler endlers???
                Det är faktiskt inte självklart. Ett exempel de flesta känner till är mulor/mulåsnor där i stort sett alla djur är sterila. I akvarie sammanhang är väll den mest kända modellen Papegojciklid. Endlers är dock inte av den modellen, utan fullt kapabel att fortplanta sig naturligt.

                B!

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #9
                  det är en gammal missupfattning som ibland lever kvar bland de som inte uppdaterar sin information. Ursprungligen trodde man att endlers och vanliga guppys kunde föröka sig men att hybriden (alltså deras yngel) skulle bli sterila. De som säljs som endlers idag är förmodligen just en sådan hybrid men dom är INTE sterila. Det är felaktgt.
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • Dacke
                    • March 2007
                    • 89

                    #10
                    Tack för alla svar.. nu har jag släppt över alla mina endlers i ett mindre kar och låter mina andra "start fiskar" gå själva i det andra ett tag fram över..
                    inte gör att jag tror många av dem äter upp ynglen förotom min lilla platy!!

                    tack en en gång!!
                    M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

                    detta är vad jag har hittills
                    112l ancistrus, guppys 30l tomt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...