har små små kryp i mitt akvarie...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konstigrej
    • July 2006
    • 89

    har små små kryp i mitt akvarie...

    har staratat upp ett nytt akvarium som ja haft massa otur me... försöker få en fin gräsmatta där i så kör den mäsk co2 grejen men råka överdosa (fel uträkning) så det kom i sånt i akvariet, och dom 3 räkor som bodde där dog, o inte nog med det, när ja höll på o byta vatten så råkade rampen åka i så hela lägenheten slockna! nu några dar senare när ja våga stopa i kontaken igen funka det men såg massa små vita prickar på glaset o dom rör på sig o jag undrar va det kan va? det e mycket möjligt att det kan vara jäst rester kvar i akvariet från min överdoserig, kan de ha gjort att små parasiter vuxit till sig under dom dagaran det stog släckt? o va det än är hur får ja bort dom??
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Ja, du milde....

    Ursprungligen postat av konstigrej
    har staratat upp ett nytt akvarium som ja haft massa otur me... försöker få en fin gräsmatta där i så kör den mäsk co2 grejen men råka överdosa (fel uträkning) så det kom i sånt i akvariet, och dom 3 räkor som bodde där dog, o inte nog med det, när ja höll på o byta vatten så råkade rampen åka i så hela lägenheten slockna! nu några dar senare när ja våga stopa i kontaken igen funka det men såg massa små vita prickar på glaset o dom rör på sig o jag undrar va det kan va? det e mycket möjligt att det kan vara jäst rester kvar i akvariet från min överdoserig, kan de ha gjort att små parasiter vuxit till sig under dom dagaran det stog släckt? o va det än är hur får ja bort dom??
    ...vad man kan råka ut för! Har aldrig hört något liknande men det kanske någon annan gjort??? Börja om från början, börja om på nytt?

    Kommentar

    • veronica27
      • February 2007
      • 115

      #3
      Det kan vara en nematod (sök i forumet)

      Kommentar

      • konstigrej
        • July 2006
        • 89

        #4
        jag tror inte att det e en nematod, dom e inte mask lika o de står att dom kommer när man matat för mycket o ja har inte matat nått alls eftersom att ja inte haft nån fisk i.
        det e mer som små vita prickar som hoppar omkring där i...

        Kommentar

        • veronica27
          • February 2007
          • 115

          #5
          Ursprungligen postat av konstigrej
          jag tror inte att det e en nematod, dom e inte mask lika o de står att dom kommer när man matat för mycket o ja har inte matat nått alls eftersom att ja inte haft nån fisk i.
          det e mer som små vita prickar som hoppar omkring där i...

          loppor?

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            Jag tror att du har likadant som jag ibland får, då behöver du inte oroa dig. Det är en sorts alger som växer på glaset. Räkorna tycker dom är smaskens.
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • awasegg
              • March 2006
              • 141

              #7
              Kan man odla gräsmatta i akvariet? Det låter både vackert och intressant
              Fishie fishie fishie !

              ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
              BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

              Kommentar

              • konstigrej
                • July 2006
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av icejoy
                Jag tror att du har likadant som jag ibland får, då behöver du inte oroa dig. Det är en sorts alger som växer på glaset. Räkorna tycker dom är smaskens.


                då får ja kanske flytta över ett par räkor från mitt andra akvarie o se om dom äter upp dom

                Kommentar

                • konstigrej
                  • July 2006
                  • 89

                  #9
                  Ursprungligen postat av awasegg
                  Kan man odla gräsmatta i akvariet? Det låter både vackert och intressant
                  jo fast de e inte riktigt en gräs liknande växt men de kommr bli fint när de växer till sig... kolla länken, det e den växten ja använder. http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=423

                  Kommentar

                  • awasegg
                    • March 2006
                    • 141

                    #10
                    oooh. Jag vill också haa! Ere väldigt svårt att odla en sådan? Vilka fiskar äter INTE upp växten? :P den såg ju olidligt smaskig ut..
                    Fishie fishie fishie !

                    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
                    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

                    Kommentar

                    • illerfisken
                      • January 2009
                      • 313

                      #11
                      Ursprungligen postat av konstigrej
                      har staratat upp ett nytt akvarium som ja haft massa otur me... försöker få en fin gräsmatta där i så kör den mäsk co2 grejen men råka överdosa (fel uträkning) så det kom i sånt i akvariet, och dom 3 räkor som bodde där dog, o inte nog med det, när ja höll på o byta vatten så råkade rampen åka i så hela lägenheten slockna! nu några dar senare när ja våga stopa i kontaken igen funka det men såg massa små vita prickar på glaset o dom rör på sig o jag undrar va det kan va? det e mycket möjligt att det kan vara jäst rester kvar i akvariet från min överdoserig, kan de ha gjort att små parasiter vuxit till sig under dom dagaran det stog släckt? o va det än är hur får ja bort dom??


                      har också haft små kryp och små små larver i mitt yngel akvarium(jätte bra mat till små fiskar och yngel)
                      http://mfksweden.forum24.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...