ge mig tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    ge mig tips!

    Hej jag får på lördag ett 720 L som jag inte riktigt vet vad jag ska ha för fisk eller inredning i. Funderar lite på malawi eller kanske ett kar med enbart massa guramis o malar? har faktiskt ingen aning så alla tips på både inredning och fiskar är välkommna. ett malkar kanske? det jag tycker är tråkigt med malawi är främst avsaknaden av rötter, inte växter, då för malarna eftersom jag är väldigt malintresserad. Lutar faktiskt lite åt ett malkar men vilka fiskar är isåfall lämpliga som sällskap? och vilka malar, här är jag begränsad av pengar ganska kraftigt iallafall till en början... funderar lite på ett ancistruspar, 2 LDA33 (har sen tidigare så kan flytta över, men dom är väldigt små) sen vet jag inte mer!

    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • HazelCR

    #2
    Malar, Scalarer, någon större tetra typ Kongotetra, någon bottenorienterad ciklid, såsom Lejonhuvudciklider, Palettciklider. Kan de va´nåt?

    I ett sådant kar kan du ha en del växter och rötter. Det blir malarna och växterna du måste matcha så att det fungerar.

    (Ovanstående är min egen ide, om ett kar som inte är helt förverkligat än så länge)

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Biltemas Blästersand utan silikat.

      1-2 Stora mangroverötter.

      massor av växter. Vattenpest är ganska snygga om man tar och trycker ner dom en och en med ca 3cm's mellanrum från varran, ser ut som en miniskog.

      Röd tigerlotus är också riktigt snyggt. Lite javamossa kanske? =)

      fråga i de butiker som finns där du bor om de kan beställa in grandcanionstenar. det är riktigt snyggt. ser ut som miniatyrer av grandcanionbergen i Amerika. (kolla upp det, du kommer säkert tycka om det)

      Malar: L200, L128, RoyalPleco mm
      Den jag tycker är snyggast och häftigast är köttätaren L114. den är dock ganska skygg.

      En Eldstjärt bör du ha tycker jag =) ett stort exemplar. de är riktigt mäktiga.
      ett gäng silverhajar, de syns hela tiden och har en riktigt cool simstil.
      Ett gäng tetror, dessa väljer du efter egensmak såklart

      Ps var noggran med att du inte köper för dominanta fiskar om du funderar på att ha mycket malar.

      Mvh Amaro
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        tack för tipsen, vill självklart ha fler! amaro ditt förslag låter intressant men är inte en eldstjärt ganska agressiv? iofs kanske går bra i ett så pass stort kar!
        Senast redigerad av woodo; 14 March 2007, 13:30.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          Biltemas blästersand, massa rötter, bara SA växter och diskus hur fint som helst
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            Richard nja är inte så sugen på att hamna i diskusträsket;D
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Richard.R
              • December 2006
              • 1872

              #7
              okej men rödmunstetror och några fina dvärgciklider då, och finfina L-malar
              396L SA biotop
              128L SA biotop
              54L SA biotop
              54L SA biotop

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                #8
                blå ciklider t.ex är fina och bli mellan 10-20 cm
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  woodo jag har en fullvuxen eldstjärt den är hur fredlig som helst. har man riktigt otur får man hem en som är aggressiv. har aldrig haft problem med eldstjärtar. däremot har jag alltid haft problem med regnbågshajar.

                  gör såhär. köp först de fiskar du ska ha. därefter köper du en eldstjärt, så tittar du hur den beter sig, är den aggro så lämnar du bara tillbaka den.

                  men som sagt, har personligen aldrig vart med om att den vart aggro.
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • woodo
                    • January 2007
                    • 605

                    #10
                    oki, elstjärt är ju en väldigt fin fisk så ska klura lite på det!
                    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                    Kommentar

                    • woodo
                      • January 2007
                      • 605

                      #11
                      funderar på en gibbi, 2 LDA33, 6 L104, 2 alternativt 4 ancistrus, 1 eldstjärt, 100 rödmunstetror, 3 kyssguramis, 10 fjärilsciklider. kan det fungera eller blir det för mycket fisksoppa tro?
                      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                      Kommentar

                      • woodo
                        • January 2007
                        • 605

                        #12
                        någon som kan kommentera fiskuppsättningen ovan?
                        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                        Kommentar

                        • EMIL_EMPO
                          • October 2006
                          • 72

                          #13
                          det låter skit bra !så skulle nog jag göra ! .... elller så skulle jag slänga i en liten arowana eller orhuvudsfisk =) men som sällskaps kar är nog de du skrivit bra !

                          Kommentar

                          Arbetssätt...