Flytta med akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pg_luttan
    • January 2007
    • 33

    Flytta med akvariet

    Det är tal om en ev flytt om vi hittar något intressant.
    Jag började nyss fundera och kom på hur jobbigt det blir med akvariet.

    Vad skulle ni göra för att få ordning på akvariet och hur skulle ni förvara fiskarna? Det tar ju en stund att få ordning på allt och hur ska man göra för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt? Några erfarenheter?
  • Mooose
    • February 2007
    • 40

    #2
    Intressant att veta är hur stort är det? Hur långt ska du flytta och hur mycket fisk?

    Men annars är väl lämpligt att flytta akvariet sist och flytta in det först och köpa baljor/hinkar till fiskarna under transpoprt.

    Kommentar

    • pg_luttan
      • January 2007
      • 33

      #3
      Det stora är på 240 l, yngelkaret är på 30 l och totalt 30 fiskar. Det lilla är ju inga som helst problem med.
      Flytten blir nog i/runt stan.. så säg 1-2 mil.
      Hur länge skulle fiskarna klara sig i baljor eller liknande? Har iaf tänkt ta med vatten från akvariet i dunkar, hur mycket ska jag ta? Det lär ju ta ett bra tag att tömma ur all sand + vatten...åka iväg, få det på plats, fylla i sand + vatten och sen i med fiskarna.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Om du ha stora hinkar/flera hinkar borde de klara sig flera timmar. När du kommer fram (och när du tömmar karet) kan du ha ett filter körande i någon av hinkarna så de får mer luft. Spara gärna 50% av vattnet.

        Kommentar

        • HenrikV
          • January 2007
          • 358

          #5
          Det här ska bli RIKTIGT intressant.
          Eventuellt så stundar det en rätt lång flytt för oss snart. Tillbaka till hemtrakterna i Gällivare efter ca 2 års exil i Göteborg (ung. 1700km eller nåt). Antalet akvarier står nedan...
          Tanganyika

          Kommentar

          • pg_luttan
            • January 2007
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Herne
            Det här ska bli RIKTIGT intressant.
            Eventuellt så stundar det en rätt lång flytt för oss snart. Tillbaka till hemtrakterna i Gällivare efter ca 2 års exil i Göteborg (ung. 1700km eller nåt). Antalet akvarier står nedan...

            Och jag som tyckte att vår ev flytt skulle bli jobbig... berätta gärna hur det gick sen ifall ni flyttar! Önskar dig lycka till och hoppas att alla fiskar överlever den långa resan

            Kommentar

            • HenrikV
              • January 2007
              • 358

              #7
              OK. Inget är klart ännu. Men OM det sker så ligger det nån månad fram i tiden... Kylbag och batteridriven syrepump från Rapala ingår i alla fall i planerna för fiskflytten.
              Tanganyika

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                jag köpte ett nytt akvarie i samband med flytt så för mig gick det smidigt.

                annars så får du samla upp så mycke vatten du kan i dunkar ... flytta akvariet snabt montera upp de o sen häva i allt snabt ...o ha fiskarna i hinkar
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                Arbetssätt...