Köpt akvarium...några frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thorn
    • February 2007
    • 83

    Köpt akvarium...några frågor!

    Skulle vilja få svar på några frågor!

    Köpte ett 288 l akvarium men välvd ruta och heltäckande ramp med BTN bakgrund. Bakom bakgrunden så har det suttit en pump...dock ej den jag fick med akvariumet. Ska man satsa på att köpa ett ytterfilter då?

    Sen så ska jag flytta in BTN bakgrunden eftersom att den sitter en bit ut från den bakre glasrutan så att den förra pumpen fick plats. Den är nu silikonad i kanterna men inte nertill. Måste man ha silikon nertill? Bakgrunden sitter nämligen 5 mm från bottenglaset...varför?

    Sen så kommer vi till fiskvalet... då undrar jag om man kan blanda scalarer, ancistrus, palettciklider och corydoras? Kanske nån levandefödande art också som molly eller svärdbärare. Det borde väl gå?

    tacksam för svar!
    {Daniel}
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du ingen pump alls till karet så skulle jag satsa på en ytterpump i ditt läge. Sedan om du vill fylla tomrummet bakom bakgrunden med biobollar eller liknande så du får ett förfilter är också en bra idé så har du insuget där bakom och utblåset där det gamla var.
    Varför den sitter 5 mm från botten är antagligen för att den inta var hög nog för att täcka hela bakrutan och eftersom du har grus i så syns inte kanten under gruset, men däremot om man sätter bakgrunden mot botten så ser det konstigt ut i vattenytan.
    De arter som du vill ha går fint att ha tillsammans. Men som du antagligen vet så kommer både skalarerna och paletterna att bli lite ilskna och jaga iväg fisk när de ska leka, men det brukar lösa sig ganska så bra. Några yngel av ungfödarna blir det nog inte mängder av, då de kommer att bli mat för de andra fiskarna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Thorn
      • February 2007
      • 83

      #3
      Jag har redan ett filter...tror att jag börjar med det för ett ytterfilter är ju såååå billigt. Men man kan ju inte ha allt på en gång.

      Flyttade bak bakgrunden ändå...nu är det gjort iallafall....inte silikonandet än men nästan...

      tack för svaren. Du var till stor hjälp
      {Daniel}

      Kommentar

      Arbetssätt...