Konsten att inte ge upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    Konsten att inte ge upp

    Trots att jag inte haft några större motgångar vad gäller akvarieskötsel, har jag stundtals märkt hur motivationen minskat i samband med att något går dåligt. Jag kan därför bara tänka mig hur lite mer omfattande motgångar (läckande akvarium, enorm algblomning, fiskdöd mm) kan påverka motivationen negativt.

    Vilka erfarenheter har ni? Och hur gör man egentligen, för att åter få upp gnistan efter en akvaristisk motgång? Ge lite råd
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Man surfar in på Zoopet, då får man upp gnistan igen..
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Jag är tvärt om!!! när det strular så går jag igång och motivationen har inga gränser men däremot när allt bara funkar så får man ju tråkigt! fast ett läckande akvarium är väl kanske inte så inspirerande
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • storfiskarn
        • December 2003
        • 158

        #4
        ett nytt kar!

        Ett nytt litet lo-tech kar brukar funka. kanske med något enkelt du ej prövat förr. lite ungfödare eller enkla räkor kanske....

        Vad jag förstår kör du mycket high-tec(nåja, i alla fall i rätt små kar ) Prova lowtech, man kan få till fina växtkar då också. Har själv lagt ner mycket tid(och misslyckats) på hightec filter av olika slag. Då får man lugna sig lite och gå tebax till rötterna.
        Senast redigerad av storfiskarn; 22 February 2007, 21:09.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          prova att slääng ut all inredning och börja om på nytt med helt andra fiskar.,

          så gjorde jag oxh det funkade efter ett par års uppehåll. nu är det roligare än någonsin
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Ursprungligen postat av Piscator
            Man surfar in på Zoopet, då får man upp gnistan igen..
            Håller med. Zoopet, ciklid.se, ciklider.se, akvarieguiden.nu plus alla andra utländska sidor. Alltid hittar man någon ny vinkling eller projekt man bara måste prova. Mitt problem just nu är tvärt om, motivation på topp, massor av ideer jag vill testa, men för lite tid att genomföra.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #7
              får helt klart upp gnistan när man tex får yngel, har haft en del problem med mina kar, dock så har jag fått mycket yngel som jag nu gör allt för att föda upp, de som jag ser mest som motgångar är när men hela tidne får åka till Zooaffären och köpa nya grejer för att klara av det, lika tråkigt varje gång.

              Får alltid alla sjukdommar och fel som går, dock alltid i liten skala, de är någon fisk som stryker med,men inte mängder, har dock lite förmycket just nu så någon borta gör inte sådär värst.

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Jag "går igång" på problem-lösning
                Så när det strular har jag konstigt nog riktigt roligt....

                Jag är konstig - jag vet

                Sen håller jag med om att zoopet är en bra motivations-spruta också
                Senast redigerad av Healena; 23 February 2007, 13:30.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Strul är skojj...

                  Epedemi i karet med 200:-/styck fiskar eller läckande akvarie är inte skojj

                  Jag brukar köpa något fint till karet när det har varit för mycket motgångar... Typ ett nytt powerhead Då är jag snart igång igen.
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Intresset går upp och ned.
                    Några gånger har jag lagt akvarieintresset på hyllan i ett år eller så, men jag kommer alltid tillbaks; det kan ta ett tag men till slut hittar jag någon ny intressant utmaning.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #11
                      En ståupp komiker från Piteå brukar säga "Det är aldrig för sent att ge upp"
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stew
                        Strul är skojj...
                        Epedemi i karet med 200:-/styck fiskar eller läckande akvarie är inte skojj
                        Hehe...kan ju erkänna att jag ännu ej *pepparpeppar* behövt ta smällen av ett läckande kar...Den dagen jag fått DET kanske jag inte längre säger att strul är kul
                        - Och inga pengadyra firrar har jag heller, bara dyrbara i mitt hjärta
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        Arbetssätt...