nya akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    nya akvarium

    såg att akvariepiraten hade fått in nya kar.
    De var typ 40-50 liters och de fanns i olika färger..jätteläckra
    Synd att de inte hade mörkgröna
    Det verkar som om de hade bottenfilter.
    tyvärr så hittade jag bara en bild på ett svart kar.

    Det verkar som om även rutorna var i plast (jag är inte helt 100 på det) , håller ett kar med plastrutor lika bra som ett med glas?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av rödtoppen; 09 February 2007, 09:12.
    / dtoppen /
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

    #2
    "håller" är ett ord som kan tolkas på två sätt.

    1) Håller för vattenläckage - ja, akrylkar är säkrare än glaskar.

    2) Håller för algskrapor o annat - nej, de blir lättare repiga än glaskar.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Aquastyle
      "håller" är ett ord som kan tolkas på två sätt.

      1) Håller för vattenläckage - ja, akrylkar är säkrare än glaskar.

      2) Håller för algskrapor o annat - nej, de blir lättare repiga än glaskar.
      Instämmer - med ett litet tillägg. Det finns faktiskt plast som är lika okänsligt för repor som glas, men detta är oerhört dyrt. Ett sådant akvarium kostar mångdubbelt mer än motsvarande glasakvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Låter som ett akvarium jag har o det är inte plast. Märke Resun?

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av Jessi77
          Låter som ett akvarium jag har o det är inte plast. Märke Resun?
          det glömde jag att titta efter, jag gör det nästa gång jag handlar där.
          Som sagt, jag var inte 100 på att det var plastrutor..tyckte bara att det kändes så när jag knackade på rutan
          Men snygga är de
          Jag tycker att det är skoj med annorlunda kar
          / dtoppen /

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            det glömde jag att titta efter, jag gör det nästa gång jag handlar där.
            Som sagt, jag var inte 100 på att det var plastrutor..tyckte bara att det kändes så när jag knackade på rutan
            Men snygga är de
            Jag tycker att det är skoj med annorlunda kar
            jag hadde ett liknande kar och vi var nästa 100% säkara på at det var plast glas det känders som den när vi knacade och så men när vi tittade på förpacningen så stogd det glasakvarium så det är inte als säkert att det var plastkar
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • Jessi77
              • July 2006
              • 157

              #7
              Ibland kan de ju kännas som plast, men e de det jag menar så e ja 100 på att de e glas... Hade nämligen sönder ett :P

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Ursprungligen postat av Jessi77
                Låter som ett akvarium jag har o det är inte plast. Märke Resun?
                Japp, det stämmer.
                Köpte ett i går, tänker ha det som räkkar....så här ser det ut i dagsläget.
                Bifogade filer
                / dtoppen /

                Kommentar

                • Tomasai
                  • February 2007
                  • 14

                  #9
                  Riktigt snyggt så snabbt!

                  Har du måtten på akvariet, så kanske jag slipper göra mitt lilla-stora hemprojekt?!


                  edit: förresten, pris och var du köpte det lite smått intressant också...

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tomasai
                    Riktigt snyggt så snabbt!

                    Har du måtten på akvariet, så kanske jag slipper göra mitt lilla-stora hemprojekt?!


                    edit: förresten, pris och var du köpte det lite smått intressant också...
                    Längd: ca 41 cm
                    Bredd: 28 cm
                    Höjd ca 46 cm
                    Vatten volym: ca 50 liter

                    Det är komplett med bottenfilter (det ingår alltså )

                    ca 500 kr kostade det men det finns en mindre variant också

                    Det är köpt på Akvariepiraten i Malmö (kanske väl långt att åka i ditt fall men de borde finnas på fler ställen)
                    Senast redigerad av rödtoppen; 28 February 2007, 01:02.
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • Tomasai
                      • February 2007
                      • 14

                      #11
                      Tack för svaret rödtoppen!

                      Det är ju nästan perfekta mått enligt mina hemmamått!

                      Dock har jag fler frågor bara för det:

                      Ngn klok och erfaren fiskvetare (ingen nämnd, ingen glömd), har sagt mig att om akvariet är högre än vad det är brett så kommer botten inte att syresättas. Vattnet kommer alltså inte att cirkulera utan stå helt still på bottnen. Detta skulle enligt denna vise man leda till negativa saker, (antagligen får bottenfiskar inte mycket syre och en del annat sådant).

                      Ngn som har koll på detta? Eller ligger detta ovan nämnda akvarie inom "felmarginalen", då måtten inte skiljer sig så farligt mycket? Det beror även kanske på pumpen?

                      Bottenfilter förresten, hur funkar det? (Ursäkta nybörjarfrågan) Sugs vattnet ut ur akvariet via bottensand/grus och bottenplattan på akvariet och sedan in i akvariet vid ytnivån? Måste bottengruset ha speciella egenskaper eller kan det vara vad som helst (jord, sand)?

                      Återigen väldigt snyggt akvarium, är det inte synd att bara ha räkor i den? Är de inte lite tråkiga i längden? (Kanske riskerar bannlysning för det där.) Men jag menar bara att ett par små fiskar (max 5st á max 2cm) skulle liva upp det. Vill också bara inflika att jag inte har ngt emot räkor utan tvärtom! Vilka räkor blir det? Själv är jag nyfiken på Caridina cf. babaulti

                      Oj lång text igen, sent också, Sova!

                      Svara på det du/"ni andra" orkar eller är intresserade av!

                      Ha det,

                      Tomas
                      Senast redigerad av Tomasai; 28 February 2007, 02:19.

                      Kommentar

                      • Tomasai
                        • February 2007
                        • 14

                        #12
                        Ursprungligen postat av rödtoppen
                        ...
                        Det är köpt på Akvariepiraten i Malmö (kanske väl långt att åka i ditt fall men de borde finnas på fler ställen)
                        Malmö, ja. Nej dit kommer man ju inte åka på ett tag. Tyvärr är de rätt duktiga på att ta betalt här i Stockholm (har sett småakvarier för 1200 och uppåt ibland!) Men det löser sig nog, har en resa till Gbg inplanerad i mars, då får man leta...

                        Kommentar

                        • rödtoppen
                          • June 2006
                          • 3148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tomasai
                          Tack för svaret rödtoppen!


                          Bottenfilter förresten, hur funkar det? (Ursäkta nybörjarfrågan) Sugs vattnet ut ur akvariet via bottensand/grus och bottenplattan på akvariet och sedan in i akvariet vid ytnivån? Måste bottengruset ha speciella egenskaper eller kan det vara vad som helst (jord, sand)?
                          Ha det,

                          Tomas
                          Nu kommer min "proffsiga" förklaring , på botten så har man ett plastgaller där vattnet sugs i genom, upp genom ett rör till locket, i locket sitter filtermassan och från det så rinner vattnet ner igen. Det enda som syns i karet är plaströret. Vattnet lämnar alltså inte karet....inte i den här modellen i varje fall.

                          Tror inte att det funkar med jord

                          Jag tänkte ha i några guppys så småningom.

                          Räkor som jag jättegärna vill ha är CR och White pearl
                          Senast redigerad av rödtoppen; 28 February 2007, 03:23.
                          / dtoppen /

                          Kommentar

                          • Tomasai
                            • February 2007
                            • 14

                            #14
                            Det är lugnt, jag vill inte ha jordbotten! Däremot finkornig sand... vilket då enligt dig går bra hoppas jag?

                            Tack för filtersystemförklaringen, detta borde ju betyda att vattnet även cirkulerar på bottnen så att bottenfisk åtminstone får lite syre.

                            Guppys är vad jag försöker bli av med. Så det kan bli ibland.

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tomasai
                              Det är lugnt, jag vill inte ha jordbotten! Däremot finkornig sand... vilket då enligt dig går bra hoppas jag?
                              Själv så skulle jag inte våga mig på att ha tex blästersand i det(tror att det rinner igenom plastgallern)
                              Jag har Engelsk sjösten 2-3mm i mitt
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...