efterlyser lagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    efterlyser lagar

    jag efterlyser lagar om hållning av fisk i akvarium.
    det är t ex olämpligt att hålla fisk i för små tankar, men när blir det olagligt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tror att det är fel att lösa detta med lagar - hur skall man kunna göra en lag för 3.000-4.000 olika arter där det ständigt kommer nya. Skall man inte tillåta nya arter innan den hunnit omfattas av lagen.
    Sedan är det ju så mycket som påverkar - vissa arter skall ha långa akvarier, andra skall ha breda. Sedan är det ju inte bara storleken som inverkar på fiskens trivsel utan även inredning, filter, vattenkvalité, vilka andra fiskar man har osv osv

    I L80 (gäller än så länge inte för privatpersoner) finns det ju redan en tämligen basic allmän beskrivning som redan den är direkt felaktig på sidan ställen.

    Nej - lagar är fel väg att gå.
    Mer information vore bättre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

      Nej - lagar är fel väg att gå.
      Mer information vore bättre
      tror inte heller att lagar är vägen att gå. den dagen man börjar använda lagboken som ledstjärna är den dagen man tappar sin personliga frihet och möjligheten att tänka själv.

      men t ex, får man lagtekniskt hålla en kampfisk i 2-3L vatten?
      vet att det vart tjafs om det hotellet som höll en kampfisk i en konstig tank, men vad hände sen (vet att fisken blev omplacerad, men vad hände med ägaren)?

      har 2 konkreta fall.

      1:
      en privatperson har en slöjstjärt i en 'guldfiskskål' i sitt fönster med bara en anubias som inredning (plus grus).

      2:
      ett företag har i sitt väntrum en tank på ca 50L. 40 hög ser det ut som.
      innehåller grus, filter, värmare, anubias och 2st skalarer (inte altum ser det ut som).

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        menade inte att jag vill ha lagar, utan att jag letar efter lagar som existerar btw.

        Kommentar

        • bear
          • October 2006
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av bena
          jag efterlyser lagar om hållning av fisk i akvarium.
          det är t ex olämpligt att hålla fisk i för små tankar, men när blir det olagligt?
          Hittade denna ang akvariefiskar,gäller kanske även privatpersoner?


          Foder Fiskar ska utfodras med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att fiskarna varken blir för kraftiga eller för magra. Miljö Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Ph-värde, salthalt och vattentemperatur måste anpassas efter art och antal fiskar. Även tekniska hjälpmedel […]
          Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
          inte begripit ett enda dugg.

          /Walter Mondale

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Ursprungligen postat av bear
            Hittade denna ang akvariefiskar,gäller kanske även privatpersoner?


            http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...ge.aspx?id=186
            borde gälla även privatpersoner.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Citat:
              Ursprungligen postat av bear
              Hittade denna ang akvariefiskar,gäller kanske även privatpersoner?


              http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...ge.aspx?id=186


              borde gälla även privatpersoner.
              Jo som jag skrev ovan så finns ju L80 - och jag har för mig att de kommer att gälla även för privatpersoner från den 1/9

              Fast jag har uppriktigt sagt svårt att förstå meningen med en lag som ingen kommer att ha tid att kolla upp (myndighterna hinner idag inte ens kolla alla akvarieaffärer) och om någon skulle få för sig att kolla någon privatpersom så är större delen av lagen ändå så luddigt skriven att det inte går att bevisa något. Dessutom vore det i vissa fall rent djurplågeri om man skulle följa lagen bokstavligen i alla delar (t.ex. de första 2 raderna i paragraf 6 på sid 32)

              Så jag tycker det vore bättre att myndigheterna istället ställde bättre krav på info i affärerna och att de sedan också kollar upp att lagen efterföljs.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...