Grumligt vatten????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikAson
    • January 2007
    • 11

    Grumligt vatten????

    Hej jag har ett 125 liters akvarium, har haft de igång ca. 1mån.
    Men nu har det blivit grumligt, är det nån som vet vad som är fel??
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Nitrit???

    Kolla vattentrådarna... Finns massor om vad du ska göra...

    Om det är mycket nitrit blir det äckliga slemmiga bruna kiselalger... Om det är övergött eller för mycket belysning och/eller för lite snabbväxande, trivandes växter, blir det gröna alger...

    Nått sånt lite snabbt...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      berätta gärna litre mer om ditt kar,, inredning, invånare,teknik och hur du sköter karet.. inte lätt o svara annars
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • PatrikAson
        • January 2007
        • 11

        #4
        Grumligt vatten???

        Jag har grus på botten, 3 riktiga och en plast växt, en grotta av skiffer sten, en döskalle, en rot, en sten och en bil som blåser luft.(dekoration)
        Fiskar: 3 svärdbärare, 20 fantomtetror, 2 mosaikgurami, 5 blackmolly och
        2 malar.
        Jag brukar göra rent botten en gång/månad (kanske för lite??) och vatten byte ca. en gång/månad och sen gör jag rent pumpen ca. 4 ggr/månad.
        Sen gör jag rent dekorations sakerna ibland.
        Matar dom morgon och kväll.

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Vattenbyte?

          Ursprungligen postat av PatrikAson
          Jag har grus på botten, 3 riktiga och en plast växt, en grotta av skiffer sten, en döskalle, en rot, en sten och en bil som blåser luft.(dekoration)
          Fiskar: 3 svärdbärare, 20 fantomtetror, 2 mosaikgurami, 5 blackmolly och
          2 malar.
          Jag brukar göra rent botten en gång/månad (kanske för lite??) och vatten byte ca. en gång/månad och sen gör jag rent pumpen ca. 4 ggr/månad.
          Sen gör jag rent dekorations sakerna ibland.
          Matar dom morgon och kväll.
          Vattenbyte en gång per månad? En gång i veckan borde det väl vara?
          Och ca 30 % av vattnet?

          Kommentar

          • PatrikAson
            • January 2007
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av Malinitzi
            Vattenbyte en gång per månad? En gång i veckan borde det väl vara?
            Och ca 30 % av vattnet?
            Ok jag har hört 2 ggr/månad. Men då ska jag byta vatten en gång i veckan. Tack för hjälpen!!! Ha de bäst!!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Hej...

              Du har mycket fisk i ett så nytt akvarium... du måste kolla nitriten... har du snälla bakterier på burk???
              Försök att få upp fiskbajs också när du byter vatten... Lite mer snabbväxande växter skulle jag skaffa till så mycket fisk, för balansen alltså...
              Den där luftgrejen gör ingen mer nytta än att röra om ytvattnet.. det är i ytvattnet syret finns... om du har ett innerfilter så sätt det precis i ytan så det blir vågor eller rent av att det faller lite ner i vattnet så att du får ner syret i karet...
              Om du har nitrit måste du byta 20-30 % om dagen och hälla i snälla bakterier varje gång för motsvarande vatten du tar ut...
              Vill inte dina fiskar ha lite salt??? Kan inte det där så bra men tydligen ska det vara bra att hälla i lite salt också, utan jod, när man har nitrit... typ en tesked nån gång i veckan bara...
              Tror jag, det finns proffs här på Zoopet som kan bättre...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                varför gör du rent filtret 4ggr i månaden? och vattenbyte 1ggr i månaden? och så mycket fisk,, skulle tippa attd du lätt får nitrit i vattnet då.

                gör inte rent filtret förrän den har minskat i flödet.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Jaa...

                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  varför gör du rent filtret 4ggr i månaden? och vattenbyte 1ggr i månaden? och så mycket fisk,, skulle tippa attd du lätt får nitrit i vattnet då.

                  gör inte rent filtret förrän den har minskat i flödet.
                  Och inte i varmt vatten... Krama ur det i smutsvattnet du har tagit ut ur burken ett par gånger bara så du behåller de snälla bakterierna i filtret...
                  Du får skifta rutiner... byta vatten 4 gg i mån och rengöra filter 1 gg i mån..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  Arbetssätt...