Problem med fönster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Problem med fönster

    Hej!
    Jag vet egentligen inte om detta är akvarierelaterat, men jag gör ett försök till att få lite hjälp. Jag har ett akvarierum med ett antal akvarium. Det är 24 grader varmt därinne och luktfuktigheten ligger fn på 71%. (Brukar vara lägre). Nu har fönsterna i lägenheten börjat imma igen och det droppar ner på fönsterkarmen. Fönstern tar skada av detta. Det började efter att vi hade strömavbrott (hela kvarteret). Kan det ha någon inverkan? Tänkte om det är någonting som gått sönder, som egentligen inte har med akvariumen att göra? Det sägs vara hög luftfuktighet ute nu också? Doppvärmaren i mitt 540l har blivit galen efter strömavbrotten, den värmer 30 grader, oavsett vad jag ställer in den på.
    (Det ska vara 27 grader i det akvariumet). Det är den enda skillnaden jag kan se. Dörren mellan akvarierummet och övriga lägenheten är öppen, fönstret i akvarierummet är knappt påverkat alls av imman. Det är mest vardagsrummet som tagit skada.

    Någon som har tips/råd/förslag på vad detta kan bero på? Och vad vi kan göra åt det?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Kanske ett ventilationsproblem i rummet. Imma på fönster inuti bostaden har ofta det problemet = förr tätt! Hur länge var strömavbrottet?

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Enkel fyski. Den fuktiga luften i lägenheten försöker utjämna med den torrare luften utomhus. Skaffa en ordentlig luftavfuktare. Konstigt att du inte haft detta problem tidigare. Hur många akvarium har du?
      Senast redigerad av Oscar Cederqvist; 07 January 2007, 13:16.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #4
        Hej

        Tack för era svar.

        Jag har ett 540l, ett 310l, ett 180l, ett 54l och ett 40l i "akvarierummet". Strömavbrottet varade i 2-3 timmar. Problemen uppstod som sagt kort därefter.
        Tidigare har vi aldrig haft sådana här problem. Innan hade jag inte ens täckglas på alla akvarium, vilket fungerade. Nu har jag täckt dem, men det verkar inte göra någon skillnad.

        På vissa fönster är imman mellan fönstrena. (Vi har dubbelt glas).

        Vi har kollat elementen, de är inte varma. Och temperaturen för övrigt i rummen är ungefär den samma som tidigare, dvs runt 23,5.

        Ventilationsproblem? Hur vet man om man har någonslags ventilation?

        Vi har också märkt att så fort vi lagar mat så blir det imma direkt, så har det inte heller varit tidigare. (Det är inte alls lika mycket som det andra).
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ja det är ventilations problem. Ni måste ha till luft och från lufts ventiler i lägenheten. Kolla så dessa är öppna/igång.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Emotional
            • January 2004
            • 475

            #6
            Okej,..

            Hur ser ventilen/ventilerna ut?
            Är det en fyrkantig låda? Vi har en sådan som går mellan hallen (utanför akv. rummet) in till sovrummet. Kan det vara den ventilen som lagt av? Hur ser man om den fungerar eller ej isåfall? (Jag är helt oteknisk).
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ventilerna är oftast runda och sitter i taket eller högt upp på väggarna. Det ska kännas att det är drag i de.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #8
                I äldre bostadshus kan fönsterventiler vara monterade antingen nedtill under fönsterbänken eller ovan fönsterlisten upptill. Har man eget villa vet man oftast var de sitter, litet skillnad i bostadshusen. En del har som Oscar C. säger upptill på väggen (om de inte är övertapetserade vilket sker av en del bostadsgäster!!!!

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Tror inte att de bara har fönster ventiler som frånluft, det räcker inte så långt.

                  Är det hyreshus så kan du ju felanmäla.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    Se till att torka av fönstren och fönsterkarmarna för annars så kommer det mögla! Jag hade problem med mögel på mina fönsterkarmar när jag hade ganska många akvarium samt ett terrarium i mitt rum.
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Becka
                      • August 2006
                      • 61

                      #11
                      Min syster hade samma problem i hennes hus då hon flyttade in, men de löste hon genom att köpa en "Torrboll" som är en plastsak som har något innehåll som drar åt sig all fukt i luften. Hon har en sådan ståendes vid de fönstret som har mest imma.
                      Nu för tiden så blir det aldrig imma vid fönstret för henne.
                      Hon tog också hjälp utav en annan avfuktare som var elektrisk i början för att få bort fukten så fort som möjligt innan hon fick mögel och svamp i väggarna.

                      Hennes torrboll ser ut såhär: http://shop.jernia.no/prodimages/PRO...0/16905301.jpg

                      En annan grej det kan bero på: är ifall du har persienner som är på insidan, inte mellan rutorna, som är neddragna ofta, jag hade en bambu rullgadin som började mögla ;/ fick slänga bort den. Efter jag hade tagit bort den så blev det inge mer imma.
                      Becka

                      Kommentar

                      • jozen_83
                        • January 2007
                        • 1

                        #12
                        är det hyreslägenhet så kan det va så att dom har en fläkt som sitter på taket som ska suga ut luften ur alla lägenheter för att få cirkulation, den fläckten har antagligt ett motorskydd dom kan slå av vi spännings fall prata med vaktmästaren isf
                        Någon som vill byta mitt 500L mot något mindre

                        Kommentar

                        Arbetssätt...