Flytt från sthlm till växjö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konstigrej
    • July 2006
    • 89

    Flytt från sthlm till växjö?

    ja ska flytta till min kille i växjö om nån månad o börjar nu oroa mig över hur ja ska få dit mitt akavrium...
    har en ide om att köpa ett nytt litet o starta upp det där så kan ja ta dit bara fiskarna me tåg som går mycket snabbare än o köra.

    har nu ett 160 l me väldigt få fiskar i nåra guppy, en mal o lite räkor. tänkte vänta me att skafa fler tills efter flytten vill inte reskera fler fiskliv än va ja behöver.

    så hur gör jag detta på bästa sättet?
    hur ska ja göra ja med fiskar, växterna, filter o stenar? o har flera rötter me växter på hur kan ja få dom att överleva?
    vad ska jag välja att transportera allt i? o hur kan ja få akvariet transporterat säkert?
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Har du bil?
    Fiskarna tar du i en kylväska som i stället för kall är varm, ex.vis en påse med varmt vatten på varje sida om påsarna med fiskar!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • birgitta-lundin
      • January 2006
      • 114

      #3
      växterna lägger du i plastpåsar och sen i en kylväska akvariet måste du få hjälp med har du ingen som kan köra dig dit det blir mycket annars kläder möbler akvarium fiskar grus phu vad jobbigt lycka till

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Om jag hade varit du så hade jag satt upp ett kar på plats som du föreslår. Tycker det måste vara den smartaste lösningen. Vi har många gånger diskuterat på hur vi skulle göra med alla våra akvarier (10 i dagsläget ) om vi skulle flytta och kommit fram till att det smidigaste måste vara att skaffa nåt nytt till nya bostaden för det blir för meckigt (för oss) att flyyta akvarier, sand, rötter, stenar mm mm. Puh... blir alldeles matt av bara tanken juh!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • birgitta-lundin
          • January 2006
          • 114

          #5
          Jag flyttade för 18 månader sedan inte långt men ändå jobbigt fyra pojkar anlitades för att flytta 450 liters akvarium med möbel. Fiskarna i badkaret sanden i hinkar, överskred hastighetsbegränsningen till nästa ställe upp med akvariet tillbaka ännu fortare, hämta sanden + akvarievattnet 200 liter tillbaka
          till nya stället, fylla upp akvariet lägga i fiskarna Sen tog jag mig en öl och somnade.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ursprungligen postat av birgitta-lundin
            Sen tog jag mig en öl och somnade.
            den hade du gjort dig förtjänt av ....vilket jobb.
            / dtoppen /

            Kommentar

            • birgitta-lundin
              • January 2006
              • 114

              #7
              Tack rödtoppen! Det bästa på allt fiskarna klarade sig ingen blev sjuk

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Mellan Tyresö och Växjö är det ju en bit så då hade jag nog tagit de enkla vägen; att starta upp en burk i Växjö ! Och kanske tatt en öl i alla fall .
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Torstensson
                  • June 2002
                  • 1964

                  #9
                  Om du inte vill köpa ett akvarie här i Växjö finns det säkert ngn burk att låna.. Det finns en Växjö-tråd här på Zoopet, fråga där! =)

                  Kommentar

                  • konstigrej
                    • July 2006
                    • 89

                    #10
                    nopp ja har ingen bil, de tänkte vi hyra så de får nog bli att starta upp ett nytt flyten e tillräckligt jobbig utan att oroa sig för fiskana... nån som har nått ipps om hur ja ska göra me växterna på rötterna? kan man kanske plastfolia in mossan på stora roten?

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      Ursprungligen postat av konstigrej
                      nån som har nått ipps om hur ja ska göra me växterna på rötterna? kan man kanske plastfolia in mossan på stora roten?

                      ja det bör funka att plasta in dom, växter klarar sig förvånansvärt länge "torrt och mörkt", såvida det inte handlar om dagar så é det lugnt, tänk dock på att hålla dom lite "varmt" så, dom inte frostskadas....
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      Arbetssätt...