Vilket silicon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Vilket silicon?

    Jag har bestämmt att jag ska silicona om min 100L burk då siliconet i den känndes torrt och det släppte lätt. Undrar då om någon vet namn på silicon som dem säljer på tex Coop Forum som man kan använda till detta?
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    #2
    köp svart silikon då detta håller bättre plus du måste kolla att det går att använda till akvarie brukar stå eller visas en bild av ett akvarie. I vanlig silikon är där antimögel medel och då dör fiskarna, akvarie silikon brukar lukta kraftigt

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Jo jag vet att jag måste ha silicon som är lämpligt för akvarier men undrade om någon visste vad just det siliconet heter Skulle helst vilja ha vanligt transparent silicon.

      Med vanligt så menar jag transparent som är lämpligt för akvarium
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • MrFisk
        • June 2004
        • 250

        #4
        casco akvariesilikon finns i nästan alla byggvaruhus och kostar runt 50:- per tub (160ml)
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Är det en sån där liten tub eller är det en sådan som man måste ha pistol till?

          Och räcker den om det är en liten tub till ett 100L plus stagen till täckglaset?
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Intercepter
            • January 2006
            • 962

            #6
            du behöver en med pistol räcker aldrig det lilla som finns på tub

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Svart håller inte bättre än transparent - hållbarheten har inget med färgen att göra utan det finns olika kvaliteer bland bägge.

              För ett så pass litet akvarium duger det med de billigaste (dvs de som sämst hållbarhet).
              Kolla på tuben om det står angivet att det kan användas till akvarier - står det inte det så innehåller det med största sannolikhet antimögelmedel (vilket nämnts ovan) som dödar fiskarna.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Dom heter ofta glas-silikon och läser man lite på tuben så står det om det går att använda till akvarier. Därmed inte sagt att alla glas-silikon är ok.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Köpte en som hette glassilicon som man kunde ha till akvarier för 75:- Första gången som ja siliconade så det blev lite kladdigt men roligt var det. Det enda som ja blev arg på det var att den plattan som trycks in för att det ska komma ut något silicon gick sönder så det läckte massor. Men ska åka och lämna tillbaka den och ta pengar tillbaka och köpa en liten tub iställe för jag har bara stagen eller vad det heter till täckglasen kvar att silicona dit
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Troxeye
                    • January 2005
                    • 59

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Svart håller inte bättre än transparent - hållbarheten har inget med färgen att göra utan det finns olika kvaliteer bland bägge.
                    Teoretiskt sett så borde svart hålla bättre än transparent. Om det nu är så att UV-ljus (var det va?) bryter ner silikonet så borde det svarta vara mer motståndskraftigt eftersom det inte släpper in/igenom ljuset.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...