Vad kostar det ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Vad kostar det ?

    Hej !

    Funderar som sagt var på att dra igång ett akvarium.

    Tänker mig ett i storleksklassen 150 liter.

    Ett "vanligt" akvarium, inga konstiga former eller så.

    På ett ungefär vad kostar ett sådant ?

    Finns det några bra internetbutiker ?

    Tacksam för svar.

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Hur mycket det kostar beror mycket på vad du vill ha för utrustning.
    Man kan köpa akvariepaket/möbelakvarium där all teknisk utrustning ingår, filter, värmare, ljusramp och möbel, Juwels möbelakvarium är populära.
    Här har du en länk till en, som jag tycker, bra internetaffär: http://www.pwss.nu/pages.php?pageid=1

    Här har du prisexempel på ett Juwel Rio 180l: http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=663&page=1
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Priset beror också på var i Sverige man handlar, där Göteborg brukar räknas som billigast...

      Ursprungligen postat av Opus
      Här har du prisexempel på ett Juwel Rio 180l: http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=663&page=1
      Eller här, om man vill ha klart billigare http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html
      /Mattias

      Kommentar

      • skadedjur
        • September 2003
        • 188

        #4
        Det beror ju helt på om du köper allt nytt eller allt begagnat, eller om du köper t.ex. akvariet begagnat och alla tillbehör nya.

        Vårt 250-liters akvarium köpte vi för 1100:- begagnat, jättefint skick, från en privatperson. Sand ingick.
        Sedan köpte vi 8 st lecablock och två frigolitskivor för ca. 250 kr och gjorde ett underrede. Billigt, bra och snyggt!
        // Karolina //
        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          har ett juwel rio 400 som ja köpte på zoomässan i kungsbacka.. det kostade 5695kr med möbel och alla tillbehör.
          och här i värmland där jag bor kostar det ca 11000kr så det är lite skillnad
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Ursprungligen postat av mmm
            Priset beror också på var i Sverige man handlar, där Göteborg brukar räknas som billigast...


            Eller här, om man vill ha klart billigare http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html
            ja, ja...vi vet! Bästkusten och allt det där

            Om man vill kolla efter begagnat så är blocket.se fullt med akvarier, halvfullt i alla fall
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • kanotisten
              • May 2006
              • 218

              #7
              Jag hade kollat begagnat (både på akvariesiter och på blocket)

              Köpte båda mina kar på blocket (400l + 110l) med alla tillbehör (möbler grus filter ljus) för sammanlagt 3000 kr

              och jag är helnöjd

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                jag köpte mitt 400 och 120 l med alle tillbehör ink 2 alu stälingar för 1300 och ett 180 l med nästan nu fluval 3 + och nästan ny ramp för 400

                kolla begangnat för det är mycket billigare
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • mrs.Q
                  • March 2006
                  • 56

                  #9
                  Begagnat kanon!!!!!!!!! Jag köpte mitt 540l för 2500:- Och det är det bästa köp jag gjort...Fick allt med (utom fiskarna) o det är kanon när man skall börja och inte har en susning vad man vill ha i framtiden.
                  Sen när du vill ha mera o roligare kan du spendera lite mera på att måttbeställa ett akvarium...
                  ``It all seems so stupid it makes me what to give up BUT why should i give when it all seems so stupid``DM

                  Kommentar

                  • kkk
                    • May 2006
                    • 597

                    #10
                    Icke att förglömma att det kan kosta en förmögenhet att inreda ett tomt kar,
                    fråga mej som har släpat hem kilovis med lavasten, akvarieberg, växter och annat som kan behövas.
                    Satt och räknade lite smått på vad inred. till mitt 200 kar gått på och kom fram till ca 2500 kr, sten, sand,luftpumpar, fluvalpumpar, och allt annat ,sen tillkommer fisken. Det är bättre att räkna innan man startar.
                    MVH/kkk

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av kkk
                      Icke att förglömma att det kan kosta en förmögenhet att inreda ett tomt kar,
                      fråga mej som har släpat hem kilovis med lavasten, akvarieberg, växter och annat som kan behövas.
                      Satt och räknade lite smått på vad inred. till mitt 200 kar gått på och kom fram till ca 2500 kr, sten, sand,luftpumpar, fluvalpumpar, och allt annat ,sen tillkommer fisken. Det är bättre att räkna innan man startar.
                      MVH/kkk
                      Hur mycket inredningen kostar är ju beroende på vad man väljer för inredning . Det behöver inte bli så jättedyrt. Pumpen kan vara värt att lägga en hel del pengar på, men köper man ett akvariepaket så ingår den ju redan. Sten kan man plocka själv (= gratis), sand kan man köpa billigt på t.ex. Biltema. Rötter kostar lite grann. Luftpump är väl helt onödigt(?). Växter kostar förstås lite grann, men man behöver inte köpa så mycket, växterna växer ju. Fisken är förstås svårare att göra något åt , men det är ju den roligaste biten... Sen tillkommer förstås lite småsaker som t.ex. en håv och kanske en slang för vattenbyten, men det är inga stora kostnader.
                      Senast redigerad av mmm; 11 November 2006, 07:11.
                      /Mattias

                      Kommentar

                      Arbetssätt...