Alternativa akvariemöbler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    • June 2006
    • 69

    #16
    albjohn, lägga på mitten skrev du... Vad lägger man då?

    Kommentar

    • Anemon
      • June 2006
      • 69

      #17
      Amazonfarmen, det låter ytterst intressant! Ska genast kolla upp länken! Tack!

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #18
        Ursprungligen postat av Anemon
        albjohn, lägga på mitten skrev du... Vad lägger man då?
        Mellan golvet och undersidan av bänken kan du lägga in ytterligare stöd av lämplig tjocklek tex brädbitar, postorderkataloger, hockeypuckar eller vad du nu hittar, så att inte bänken böjer sig på mitten.

        Om det är nödvändigt vet jag ej men det skadar alldrig med extra stöd.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #19
          Ursprungligen postat av albjohn
          Jag tror det är en sån bänk jag har, den har 4 lådor på mitten och 1 skåp på vardera sidan och är ca 120 cm lång. Namnet låter då bekant.

          Är det den så är den ganska stabil, jag har ett 100 l på det och det märks då ingenting på bänken, men du kan lägga under något på mitten för säkerhets skull.
          Nu har jag köpt och monterat ihop denna möbel, fast den modell jag köpte var inte den du beskriver utan den lite mindre varianten med bara ett skåp. 86 cm lång istället för drygt 120 cm. Tycker också att den känns stabil. Rejält tung också, vilket i detta fall känns bra.

          Man fick ju med ett litet plastben att stödja upp med under, men detta känns lite klent. Jag kommer ha en långsmal träkloss som stöd som ska ligga längs med på djupet, så finns det ingen risk att bottenskivan viker sig nedåt.

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #20
            Det blir nog bra, det är stabila möbler, jag är då helt nöjd med min och det stämmer det var nån plastfjutt som skulle sitta under, men ytterligare stöd skadar alldrig åtminstone känns det bättre då.

            Ett tips kan ju vara att du lägger något som tål vatten under akvariet, gärna lite större än akvariet eftersom skivan inte riktigt verkar gilla vatten och det kan ju vara onödigt att förstöra ytan på möbeln om man ska använda den till annat i framtiden, jag har en 4 mm glasskiva under mitt 100 liters men du kan ju tex ta en bit vaxduk eller dyl.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Anemon
              • June 2006
              • 69

              #21
              Följer med intresse alla svar som droppar in! Tack så mycket

              Albjohn - OK, då förstår jag

              Kommentar

              • dirdib
                • March 2009
                • 73

                #22
                Skulle någon av Er våga ställa en 112 liters akvarium på Byrå LIVA 5 lådor bred ek från jysk? jag funderar på att byta mina två små mot en större.

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #23
                  Den kommer hålla men hur är det med måttet på akvariet, mest så det hamnar helt på.
                  Jag har själv använt en byrå från jysk men har bytat baksidan till 12 mm plywood, som jag anser är en svag punkt. För din del räcker detmed 6 mm.
                  Nu har jag förstärkt ytterliggare men 540 liter är nästan 5 ggr tyngre...



                  Har du ytterfilter så kanske det är ide att titta på skåp.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • dirdib
                    • March 2009
                    • 73

                    #24
                    Hej! Det ska räcka med måtten akvarium som jag ev. planerar har 80 cm långt 35 djupt och 40 högt och byrån har Bredd: 104 cm, Höjd: 93 cm, Djup: 38 cm.
                    hm har ingen annin hur många mm är vår baksidan men det är den vanlig :P

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      poängen är att det är viktigt att ta upp de diagonala rörelserna på baksidan. Är originalskivan delad så fyller den inte den funktionen. Alteranativet är att sätta två stag på baksida så att de bildar ett kryss.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • dirdib
                        • March 2009
                        • 73

                        #26
                        jag ska se imorgon hur det ser ut där bak

                        Kommentar

                        Arbetssätt...