Olika fiskar som trivs ihop osv.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sparven
    • September 2006
    • 148

Olika fiskar som trivs ihop osv.

Hej Hej.

Jag har ett 54 liters akvarium och fick en "nitrintopp" eller vad det nu heter.
    Och många av fiskarna dog under natten.

Så jag tänkte höra vilka fiskar tycker ni passar ihop och är lättskötta och fina i ett 54 liters?

Funkar Guppy och svärdbärare ihop? Dom på djuraffären sa att det inte skulle funka men efter några timmars surfning på zoopet.com så vet jag inte riktigt om jag ska lita på det.

MVH. Sparven
  • Fellan
    • June 2006
    • 551

Varför har du två trådar om detta???

Iaf, svärdbärare blir för stora!
    Always look on the bright side of life!
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Du ska absolut inte skaffa fler fiskar förrän nitriten är tillbaka på 0. Att du har haft en nitritspik beror säkert på att du startade upp akvariet med för många fiskar. Tragiskt att fiskarna ska behöva betala ett så högt pris för vår okunskap

Hur som helst så tar det flera veckor innan man har fått en väletablerad bakterieflora som kan bryta ner nitrit. Så här ser en nitrifikationscykel ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Svärdbärare behöver ett större akvarium.Vilka fiskar har du nu? Det är inte så många arter som kan trivas i ett 45 liters akvarium, men det finns några. T ex dvärgrasbora (Boraras brigittae), kuhliiål, fredlig kampfisk (Betta imbellis).
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• sparven
        • September 2006
        • 148

Jag började med 4 Guppy (2 hanar 2 honor)
        och 10 Neontetror.

Nu har det blivit så att det bara är 5 Neontetror kvar.
        Dom på djuraffären sa att vi bara behövde ha i vattnet i ca 1 dygn innan vi kunde sätta i fiskarna så det var vad vi gjorde.

Hade dom informerat bättre had jag garanterat gjort bättre ifrån mej.

Men men man måste juh börja nånstans,

Idag såg jag förresten ett par ganska smala fiskar typ Ljusblå, det stog inget namn på dom så jag tänkte om nån kanske visste vad det var för några?

Kommentar

• sparven
          • September 2006
          • 148

Ursprungligen postat av Fellan
          Varför har du två trådar om detta???

Iaf, svärdbärare blir för stora!

Den här var på fel ställe, så jag tänkte flytta den istället eftersom ingen svarade på den, men nu ser jag att ni har gjort det.
          Förlåt
          Senast redigerad av sparven; 02 October 2006, 17:24.

Kommentar

• Fellan
            • June 2006
            • 551

Inget problem
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av sparven
              Jag började med 4 Guppy (2 hanar 2 honor)
              och 10 Neontetror.
              14 fiskar är verkligen på tok för måmga i ett nystartat akvarium av den storleken. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under den första månaden.

Ursprungligen postat av sparven
              Dom på djuraffären sa att vi bara behövde ha i vattnet i ca 1 dygn innan vi kunde sätta i fiskarna så det var vad vi gjorde.
              Hur länge man har haft igång akvariet innan fiskarna flyttar in är inte så viktigt (även om det kan vara bra att vänta nån vecka så att man uppnår rätt temperatur och pH hinner sjunka något). Det är när det finns fiskar i akvariet som det börjar hända saker. Sen bör man tillsätta bakteriekultur för att minska risken för en nitritspik.

Kommentar

• Skiren
                • December 2005
                • 749

En liten fundering ja har:
                För att få en så bra start på karet som möjligt, ska man då ha växter i från början?

Det kan ju inte vara så optimalt för växterna att komma ner i ett helt nytt kar utan vidare näring i gruset eller vattnet.

Är det då bättre att trycka i näring i vattnet o sen sätta i växterna eller är de lika känsliga som fiskarna.

Känns som att växterna ska i innan fiskarna för bästa resultat men...

Hur gör ni?
                Senast redigerad av Skiren; 08 October 2006, 16:55. Anledning: Ja ludda nog till det lite
                http://skiren.blogspot.com

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Yep! Så klart ska växterna in först. Fiskarna ska ju flytta in i en bra miljö där de kan känna sig trygga.

Och ja, min erfarenhet är att man behöver göda i nystartade akvarier. Kolla på www.pmdd.se. Billigt och bra!

Kommentar

Arbetssätt...