hjälp! läckande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    hjälp! läckande akvarium

    Hej!
    Precis innan min semester för nån vecka sen upptäckte jag att mitt ena 100l läckte. Tömde akvariet och flyttade fiskarna. Limmade om akvariet. För några dagar sen fyllde jag på vattnet igen (men fiskarna har inte flyttat in) men nu droppar det vatten igen!!!!

    Akvariet är ett av två stycken i en ställning. Akvariet som läcker har ett tätt akvarium ovanför sig. Akvariet verkar läcka på undersidan, på ena kortsidan under bottenglaset alltså. Det rinner inte, men droppar lite. Jag fick för mig att peta lite där dropparna kom ifrån, och då började det droppa mer.. alltså om man petar med fingret kommer mer vatten.
    Min pappa hävdar envist att det är kondens.. Akvarierna står i ett litet rum med 3 x 100l akvarier i, så luftfuktigheten är nog hög. Men varför kommer kondensen just där då?

    Tips någon? eller är det bara att limma om det igen?

    mvh
    Lena-Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Ursprungligen postat av lenis3
    Hej!
    Precis innan min semester för nån vecka sen upptäckte jag att mitt ena 100l läckte. Tömde akvariet och flyttade fiskarna. Limmade om akvariet. För några dagar sen fyllde jag på vattnet igen (men fiskarna har inte flyttat in) men nu droppar det vatten igen!!!!

    Akvariet är ett av två stycken i en ställning. Akvariet som läcker har ett tätt akvarium ovanför sig. Akvariet verkar läcka på undersidan, på ena kortsidan under bottenglaset alltså. Det rinner inte, men droppar lite. Jag fick för mig att peta lite där dropparna kom ifrån, och då började det droppa mer.. alltså om man petar med fingret kommer mer vatten.
    Min pappa hävdar envist att det är kondens.. Akvarierna står i ett litet rum med 3 x 100l akvarier i, så luftfuktigheten är nog hög. Men varför kommer kondensen just där då?

    Tips någon? eller är det bara att limma om det igen?

    mvh
    Lena-Maria
    När du "limmade" om det tog du bort gammal silikon då eller du la på en ny sträng ovan på det gamla??
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      gissar oxå på kondens...
      vad för slags kar är det?, heltäckande plastlock?.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        all gammal silikon togs bort! och ny lades på.

        det är inte heltäckande plastlock, det är täckglas uppdelade i en lång del och 2 korta. Nu är akvariet dock utan täckglas eftersom det inte är fiskar i.

        Det har aldrig droppat där förut.. men å andra sidan har jag ju ganska varmt inne nu..
        Men varför kommer kondensen på undersidan?!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Om du är osäker på kondens eller läcka kanske dufår plats med en bytta under där det droppar. Dra ett streck med tuschpenna eller något på utsidan där vattenytan är så ser du om den sjunker.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            det droppar inte hela tiden. tills idag hade det inte droppat nåt alls faktiskt, men när jag kom hem på förmiddagen idag var det tydligt en vått litet vått område. nu droppar det inte alls, men om man petar så finns det vatten där..
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              hårtorka det torrt?...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hmm det verkar fyllas på hela tiden..
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                Arbetssätt...