"Fiskvänligt" lack o husfix.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    "Fiskvänligt" lack o husfix.

    Hej allihopa! Jag har tänkt börja på o bygga en bakgrund i frigolit till mitt 180l malawi akvarie då jag blev nöjd med en mindre test bakgrund till ett litet 19l. .

    Tyvärr så kolla jag inte upp vad för lack o husfix o färg o liknande som passar. Detta resulterade i att vattnet blev kasst .

    Men den här gången då jag slår på stort tänkte jag fråga om någon har några bra tips på lack, husfix o färg. Gärna märken eller annat som jag kan kolla efter eller affärer där man kan få tag i det.

    Inspirations källor o tips i största allmännhet är även dom varmt välkomna!

    Tack på förhand! MVH Simon B .
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Här har du lack http://www.epotex.se/page/139/154/26 andra kör med annat iofs. Pigmentfärg kan du köpa på färghandel och blanda i husfixen om du nu tar husfix
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Hänvisar dig vidare till den här tråden och jag använde en pigmentfärg som heter "Alfort & Cronholm" o den är köpt på Bauhaus.

      Lycka till!

      // MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Tack för svaren! Jag har kollat tråden du visade mig Tulle 89 .

        Så rent tekniskt sett är det bara att ta husfix på frigoliten o blanda med pigmentfärg ner i husfixen för att få en bra färg. Detta låter jag sedan torka ordentligt i ett par dar. Sedan lackar jag med epotex akvarie lack låter torka och lackar igen eller? Hur många ggr ska jag lacka?

        När jag kommit så här långt: Ska jag lägga bakgrunden i blöt då för att laka ut olika "ämnen" eller behövs det? Mitt akvarium är inte nytt utan innehåller redan vatten och fisk så jag hoppas att det fungerar o låta den ligga i badkaret o dra istället för akvariet . Eller? . Sen får jag tömma ut vatten o grus mm och silikona dit det hela.

        Vad tror ni? Kommer det här o fungera?? Annars är jag väldigt tacksam för korrigeringar i "byggplanen" innan jag börjar .

        Tack på förhand allihop! MVH Simon B .
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Jag hade förvisso epolan V 2 komponents golvlack när jag gjorde min men då lacka jag bara en gång och ett tunt lager för att det inte skulle bli vitt. Jag har ju malawi i karet så för mig kvittar det om det "läcker" lite husfix för de höjjer pH:t vilket e bra för mig.

          Jag silikona fast min i akvariet o tömde o fyllde det tio ggr för att lacka ur så att lägga det i badkaret och göra samma princip, först fylla sen tömma allt verkar vara en bra idée! Men tänk på att frigoliten flyter rätt bra så var beredd men tunga vikter som du kan lägga på så den inte flytter upp.

          Efter att jag hade inrett karet så satte jag först ner alla växter jag skulle ha, för skulle det vara giftigt skulle inte heller växterna klara sig. Sedan släppte jag ner ett guppyyngel som fick simma rint lite innan jag inhandlade min malawi, och än så länge lever alla

          // MVH Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Tack för svar! Jag börjar få grepp om det här nu! . Eftersom jag också har malawi så kör jag en strykning med lack istället för två tror jag .

            Tack för svaren! MVH Simon B .
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            Arbetssätt...