mindre lyckad nerkylning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    mindre lyckad nerkylning

    min tank var på väg upp över 30 grader (som vanligt nu på sommaren), och jag skulle kyla ner det. normalt så brukar jag slänga ner petflaskor med is, men just denna gången så slängde jag ner petflaskor med is UTAN kork.
    en halvtimme senare när jag tittar till tempen så har jag kylt ner 3 grader på 30min (lite väl snabbt), och det låg en död segelfensmolly inuti en av petflaskorna. vet inte om den dog av kyla eller syrebrist, men jag har lärt mig att inte ha bråttom iallafall.
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Nej, vad tråkigt! Och vad du ska gräma dig... Jättejobbigt!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      som tur var så var det bara en hane (har 3 hanar kvar och 4 honor), och att jag dessutom nyligen fått 15 yngel på dem (14 lever fortfarande).

      Kommentar

      • JanneN
        • February 2006
        • 191

        #4
        Är det någon som kör med kylblock ?...vore väl smidigt,annars har jag hört att man kan använda påsar för iskubber... ...själv har jag gjort en del små vattenbyten när det varit så varmt med iskalltvatten
        http://akvariefisk.ifokus.se/
        www.bollmoraakvarieklubb.org
        http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av JanneN
          Är det någon som kör med kylblock ?...vore väl smidigt,annars har jag hört att man kan använda påsar för iskubber... ...själv har jag gjort en del små vattenbyten när det varit så varmt med iskalltvatten
          Jag brukar släcka belysningen dagtid under värsta värmeböljan men det gör en nerkylning på max 2 grader. Annars ser inte mina fiskar ut att ha mått dåligt av höjningen från 25 till 30 grader.
          I
          MY

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det viktigaste när tempen stiger är att öka syresättningen i akvariet eftersom vattnets syrehalt sjunker vid högre temperaturer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • JanneN
              • February 2006
              • 191

              #7
              Ursprungligen postat av maricici
              Jag brukar släcka belysningen dagtid under värsta värmeböljan men det gör en nerkylning på max 2 grader. Annars ser inte mina fiskar ut att ha mått dåligt av höjningen från 25 till 30 grader.
              Har både ändrat lystid och försökt att öka syresättningen vid ytan,höjt utblåset så det blir mer ytrörelse
              http://akvariefisk.ifokus.se/
              www.bollmoraakvarieklubb.org
              http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Jag har fryst vatten i 1/2-liters petflaskor. Går ju bra med större också, för större akvarier.

                Har alltid ett gäng i frysen som jag lägger ner i karen när det blir för varmt.
                När dom tinat i akvariet så torkar jag bara av dom och så in i frysen igen...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det viktigaste när tempen stiger är att öka syresättningen i akvariet eftersom vattnets syrehalt sjunker vid högre temperaturer
                  Och fiskarnas syrebehov ökar, samtidigt som det blir svårare för dem att ta upp syre, så det är tre funktioner som samarbetar mot en om man bara tittar på syrets löslighet och fiskarnas syrebehov vid höga temperaturer.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av maricici
                    Jag brukar släcka belysningen dagtid under värsta värmeböljan men det gör en nerkylning på max 2 grader. Annars ser inte mina fiskar ut att ha mått dåligt av höjningen från 25 till 30 grader.
                    Känns inte som en lyckad lösning om man har gott om växter eftersom de slutar produsera syre och börjar konsumera syre då.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Själv använder jag en stor fläkt, vilket inte är sådär otroligt bra, funderar på att bygga en "low-tech"-kylare med ett antal meter luboflexslang som ligger på golvet som en pump pumpar akvarievattnet genom. Om man gör detta får man även viss biologisk filtrering, man måste dock se till att ha ett hyffsat flöde, så att man inte får alltför mycket anaerob nedbrytning. Mycket enklare än att springa med frysta petflaskor.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Att sänka tempen 3grader på 30minuter är ju ingen fara. Men den som simmade in i en av flaskorna fick nog lite väl kallt.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        Arbetssätt...