Brummande resonansljud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    Brummande resonansljud

    Hej hej

    Hur är det med fiskar och deras hörsel? vantrivs de om de konstant hör ett brummande ljud ifrån tex en dator som står i samma möbel? detta är ett resonansljud som hörs ganska mycket när man lägger örat emot akvariet.

    ljud vågorna sprider sig bättre i vatten med så det kanske är mycket värre för fiskarna?

    Aja tackar för svar mvh Fredrik
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    en "massa" oljud är stressande för fiskar och kan i längden göra att dom lättare blir sjuka men vad som räknas som vad och var gränsen går är mycket svårt att säga.

    har till exempel 2 kar igång med cirkulationspumpar som låter en del men inte upplevt att fiskarna mår dåligt av det men ska iallafall byta ena pumpen som börjar låta LITE väl mycke.

    provat att kolla var resonansljudet kommer ifrån ?
    av erfarenhet när det gäller datorfläktar är det relativt ofta tecken på att fläkten ifråga börjar bli sliten.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      När det kommer till ljudspridning i vattnet och dess förmåga att fortplantas utifrån så tror jag så här.

      Låt säga att Ni ligger under vattenytan vid en folktät badstrand och blundar hörs en del ljud från omgivningen, folk som plaskar, båtpropellrar men inga röster hörs, varför inte.....

      .....troligtvis för att ljud som fraktas i vattnet har uppstått där och hörs inte nämvärt i luften och vice versa. Med det sagt tror jag att det är mera störande för fiskarna om man har bubblor (luftsten) i vattnet än om man har en dator vid sidan om.

      Kommentar

      • vildhackan
        • December 2005
        • 1

        #4
        Ljud från algskrapa

        För att vidareutveckla frågan; när man skrapar glaset med rakblads-algskrapa så uppstår ibland ett skarpt gnisslande ljud (ungefär som när man drar naglarna över svarta tavlan). Hur uppfattar fiskarna detta och hur pass stressade blir dom?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          dom fiskar ja har haft har mest varit nyfikna mot algskrapan.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #6
            Jag skall vara ricktigt ärlig nu.
            Jag har 2-3 datorer på och i mitt skrivbord. en bärbar som står på bordet.
            en som står i ett skåp nere tillvänster med 10 fläcktar utan kulager som börjar ge sig. och till sist min fil server som är monterad i skrivbordet utan chassi i skåpet nere till höger när jag sätter armbågen mot skrivbordet och handen på kinden/örat så låter det som att vara inne i ett stort kylrum. nuhar jag ett 5mm skumgummi lager imällan skrivbordet och akvariet men om det tar bort 50% av vibrationerna blir jag glad..

            Hur bra hörsel har fiskarna? och hur mycket låter det i en sjö?
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Jag skulle gå på TRI-X 400 linje som verkar logisk, intelligent med aristokratisk hållning.
              Senast redigerad av Tri-X 400; 15 July 2006, 22:02.

              Kommentar

              Arbetssätt...