Scalare med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Scalare med rom

    Mina scalarer lade ägg igår igen. Förra gången släckte jag ljuset på natten då blev de uppätna. Den här gången har jag efter råd här på forumet haft tänt och se de var kvar i morse. Hur länge måste jag ha akvariet tänt, är det okey för de andra fiskarna?
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

    #2
    De e väl okey att ha tänt tillfälligt, ska ej vara någon fara för någon fisk. Äggen kläcks ju inom 48 tim, så det är ju inte för alltid

    Lycka till!

    MVH: Scalara
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jga brukar ha en nattlampa tänd någonstans i rummet även när ynglen har kläckts. De behöver ju hålla kollen på sina yngel även när det är mörkt. Det behöver inte vara en stor bautalampa utan det räcker med lite, lite ledljus bara.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Scalara
        • June 2006
        • 415

        #4
        Ja, fast min Scalarer fixade inte att hålla koll sist när jag bara hade en nattlampa. Fast det kan ha å göra med att Praktbotierna blivit för stora och fått smak på äggen. det kära avelsparet verkar inte kunna hålla dem stången längre
        Om jag (nästa gång de lägger ägg) delar av den hörna där de lagt ägg, så att inga andra firrar kommer åt dem, varken Tetror eller Botier, borde det väl kunna gå vägen? Har redan provat med att flytta över dem till ett annat odlingsakvarium, men de blev olyckliga och kom av sig. Hände ingenting. Så avdelning med glasskiva emot de andra fiskarna borde väl vara det bästa ellerhur?
        När man nu bestämt sig för att odla så verkar det vara krångligare än någonsin, typiskt! Har haft en massa chanser tidigare, fick tom yngel i April i år...men men...

        MVH: Scalara
        Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

        "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

        Kommentar

        Arbetssätt...