Första fiskarna är i - vad händer nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Didido
    • March 2006
    • 41

    Första fiskarna är i - vad händer nu?

    Startade upp mitt 180-liters nu i veckan. Idag hade jag pysslat färdigt med inredningen och dammet från sanden lagt sig. Våra 4 platys fick agera "testkaniner" för att gå in det. (Innan jag slängde i dem så kramade jag filtret från 30-litern i det stora)

    Hur ska jag gå till väga nu?

    Jag har "gamla" fiskar i 30-litern som ska i det nya (2 pansarmalar, 2 algätare), när kan dessa få komma i det stora?

    Sen ska jag köpa lite nya fiskar med, när kan jag göra det? Pga vår okunnighet så fick vi en massdöd i 30-litern när den startades upp, det vill jag inte uppleva igen.

    Algätarna är ganska revirhävdande, vår första tanke var att avvakta och ta dem sist så att de inte "tar för sig" för mycket... Är vi helt ute och snurrar då?

    Pansarmalarna ska få fler artfränder, ska alla i samtidigt i det nya då eller vi kan ha i de gamla först?

    Många frågor.
    ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag skulle låta akvariet gå i det skick du har nu i ca 2 veckor. Mata platyna sparsamt. Om du har något vattentest (dropptest eller stickor) så kolla värdet i akvariet om någon dag. Det är bra att hålla koll på bla. nitrit, som är väldigt vanligt i ett nystartat akvarium. Men oftast klarar man sig ifrån detta med att inte införa massor av fisk på en gång. Det finns även vissa medel att köp på zooaffären som tex Nitrivec, Aquasafe m.m. för att göra vattnet skonsammare.

    Algätarna kan du ha i sist om de är revirhävdade. Dock, när de nu får ett större hem, är det kanske inte lika stor risk att de är aggresvia överallt i akvariet utan håller sig till tex sin grotta. Pansarmalarna spelar det inte större roll om du tillför dem med eller utan nya kompisar. Mina pansarmalar stimmar tillsammans trots att de inte är insatta samtidigt.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Didido
      • March 2006
      • 41

      #3
      Okej. Tack så mycket får dina erfarenheter. Man blir lätt lite rastlös och vill ha det klart direkt... Men det fick jag ju lära mig den hårda vägen förra gången. Glömde nämna i förra inlägget att jag haft i Aqutan, det brukar jag även ha i vid vattenbyten.
      ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

      Kommentar

      • Didido
        • March 2006
        • 41

        #4
        Kom på en sak innan idag...
        "Skitar" 4 platysar ner tillräckligt i ett så pass stort kar eller man ska ha i nån mer nu i början?
        Tittade runt lite idag på nya fiskar att ha i karet men kom på att jag bara har koll på de absolut vanligaste arterna så jag får allt ta och läsa på mig lite om de andra. Tex går det att ha guramis eller ciklider i ett kar med andra fiskar i eller de är trivs bäst med artfränder?
        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Efter en veckas gång kan du ha i, om du vill, dina kvarvarande fiskar. Låt det gå 1 vecka till och sedan tror i alla fall jag att det inte är något problem att ha i fler.

          Guramis går att ha.




          Beror på villken ciklid du menar?

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Didido
            • March 2006
            • 41

            #6
            Vilken ciklid jag menar... ja... *hrm* Nån i en vacker färg som är lättskött, fredlig och relativt liten. *skratt*

            Tack så mycket C.Ciklid för att du hjälper mig!
            ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Hmm det finns ju dvärgciklider som inte är så stora.


              Dock vet jag inte hur de fungerar med guramis. Men med vanliga sällskapsfiskar brukar dessa gå bra.
              Det är kul att hjälpa andra lyckas!

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Hej Didido
                Hur har det gått för dej med det nya akvariet? Det har ju gått ett par veckor sen sist du skrev.

                Jag är lite nyfiken pga att jag nu är i det skedet precis. Hur många och när satt du i nya fiskar? Fick du nitrit eller gick det bra?
                Glad om du har lust att svara, alltid skingrar det några moln här.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Didido
                  • March 2006
                  • 41

                  #9
                  Hejsan!
                  Det går bra med det nya akvariet! Liiite magsår pga "mammaoro" för de små har man ju fått... Minsta lilla "konstiga" beteende från fiskarna och jag tror att de är döende. *skratt* Jag tycker att akvariet är lagom befolkat just nu men djuraffärerna säger att jag kan ha myyyycket mer (men det tar jag med en nypa salt). Har inga tester så jag har inte testat något, men de verkar friska och krya. Kör med vattenbyten rätt så ofta 1-2 ggr i veckan, dels för att det är nystartat och dels för att det är så varmt.
                  Lycka till med din uppstart! Berätta gärna hur det går och vad som är i!
                  ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

                  Kommentar

                  Arbetssätt...