Hur länge klarar fikar sig utan mat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fantom-cikliden
    • February 2006
    • 109

Hur länge klarar fikar sig utan mat?

Hejsan!
    Jag undrar mest för skoj hur länge fiskar klarar sig utan mat inte så att jag ska testa men det vore kul att veta om det är nån som vet förstås.
    Senast redigerad av Fantom-cikliden; 11 March 2006, 09:21.
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

Det kommer helt an på hvilken fisk du har
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• swetrot
      • April 2003
      • 966

Som sagt, det beror på vilken fisk det är, och vilken kondition den är i. Jag vill påstå att en vecka utan mat är inga problem alls, så länge man inte har små yngel. Det är mest hälsosamt. Även 2-3 veckor utan mat är ingen katastrof ur vuxna fiskarars perspektiv. I naturen är tillgången på mat ojämn, och många fiskar äter inte under lek. Se t.ex. Ancistrushanen som ligger och fläktar sin rom och försvarar sina yngel i veckor utan att äta.

Börjar det däremot handla om en månad eller mer utan mat, så kommer fortfarande förvånansvärt många av fiskarna att leva länge utan mat. Alger och växter i akvariet blir mat, liksom yngel och fiskar som dör. Däremot sätts deras allmänna kondition ned, de blir mer mottagliga för parasiter och sjukdomar, och risken att de dör är ganska överhängande.

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

läst om ett akvarie som av okänd orsak gick 2 månader utan nån som helst skötsel och alla fiskar utom 1 dog och det är omöjligt att säga om den som dog gjorde det på grund brist på mat eller naturliga orsaker.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hugin
          • December 2005
          • 499

Jag tror det var två guldfiskar och den som hade uppdraget att mata fiskarna struntade i det.
          "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
          Winston Churchill

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

de ja minns va inte om guldfiskar utan de va en massa mindre fiskar i ett stort kar.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hugin
              • December 2005
              • 499

Jag läste nått liknande fast då var det 2 st guldfiskar.
              "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
              Winston Churchill

Kommentar

Arbetssätt...