semesterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teletubis
    • September 2005
    • 224

    semesterfråga

    Hej det är så att ja skall till Thailand snart och skall stanna i 5 veckor och ja undrar om mina 3 kar klarar 5 veckor utan vattenbyte? Ja har en kille som skall mata lite grann under tiden inte lika mycke som ja matar i vanliga fall för att vattnet skall klara sig bättre ja vill inte att han ska byta vatten då blir det säkert nått fel med pumpar och grejer va tror ni ?? går 5 veckor fint eller ja byter ju givetvis 50% innan ja åker.
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Hur stora är akvarierna?
    Hur mycket fisk har du i respektive tank?
    Vad har du för filter/hur stort?
    Hur ofta brukar du göra vattenbyten i vanliga fall?

    Kommentar

    • teletubis
      • September 2005
      • 224

      #3
      ett 375 diskus 9 st fiskar 1200liter i timmen ytterfilter + ett litet innerfilter

      ett 220 med fisksoppa kanske 30 fiskar ytterfilter 500 liter i tim + ett mindre inner filter

      60 liter med 11 eldbuks yngel dom är 3 mån 1,5 cm kanske med ett innerfilter

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Fundersam om diskusarna å eldbuksynglena kommer klara sig så bra...:/
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • teletubis
          • September 2005
          • 224

          #5
          Ursprungligen postat av gladhertha
          Fundersam om diskusarna å eldbuksynglena kommer klara sig så bra...:/
          PÅ grund av vattnet menar du

          Kommentar

          • Annika
            • January 2002
            • 2518

            #6
            Jag håller med gladhertha. Du skrev inte hur stor filtervolymen är eller hur ofta du gör vattenbyten i vanliga fall, men jag tror inte att diskusarna och ynglen skulle klara sig så bra. Yngel behöver mat ofta och därmed blir vattnet fort skitigt.

            Kommentar

            • teletubis
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ja byter 50 % i veckan nu ja kan be han byta i det lilla med ynglen för det är ju inte så bökigt va tror ni om det

              Kommentar

              • Annika
                • January 2002
                • 2518

                #8
                Är diskusarna stora och välmående så se till att de får lite mat en gång i veckan och be fiskvakten göra vattenbyten i yngelburken så ska det nog funka.

                För mycket mat till fiskarna är det absolut värsta som kan hända när man är på semester. Fiskvakter som inte är vana vid att mata fiskar har en viss tendens att tro att de är snälla och därmed ge fiskarna på tok förmycket mat. Ge stränga order om att fiskarna skall ha lite mat. Själv brukar jag dosera maten i plastmuggar och skriva datum på muggarna när fiskarna skall ha respektive mugg. Sedan radar jag upp plastmuggarna framför de olika akvarierna. Brukar funka på min fiskvakt (mamma) som annars göder fiskarna tills de dör. "De såg så hungriga ut"
                Senast redigerad av Annika; 23 January 2006, 16:25.

                Kommentar

                • teletubis
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annika
                  Är diskusarna stora och välmående så se till att de får lite mat en gång i veckan och be fiskvakten göra vattenbyten i yngelburken så ska det nog funka.
                  han kan mata varje dag tycker du inte han ska göra? det inte så mycke som ja matar nu alltså men lite grann

                  Kommentar

                  • Annika
                    • January 2002
                    • 2518

                    #10
                    Ynglen bör få mat varje dag. Diskusarna och de andra fiskarna är bättre om de inte får mat varje dag. Åker jag bort upp till en vecka så får mina fiskar (vuxna djur) ingen mat alls.

                    Kommentar

                    • teletubis
                      • September 2005
                      • 224

                      #11
                      ok tack för svaren

                      Kommentar

                      Arbetssätt...