vikt på ett tomt 720?brådis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

    #16
    Vad är det för skillnad på Float och Glas...?
    Fotosidan.se

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av cobra
      Vad är det för skillnad på Float och Glas...?

      Den i dag förhärskande floatglasprocessen startade i England 1957.
      Kvalitetsbeteckningarna har i dag slopats då floatglaset är så oerhört jämnt och
      planparallellt att slipning och polering för tillverkning av speglar ej är nödvändigt.

      Floatglastillverkningen sker horisontellt där glasmassan från smältugnen flyter ut över
      ett smält tennbad, samtidigt sker "eldpolering" på översidan av glaset. Den "gamla"
      cylindermetoden används dock än i dag för tillverkning av "blåsiga" och lite ojämna
      glas. Detta glas användes vid reparationsglasning och omglasningar av äldre
      byggnader och kulturmärkta hus. Här passar inte de alltför släta och jämna floatglasen
      in i bilden.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • cobra
        • December 2004
        • 1743

        #18
        Undrar vilka ämne man gör float av, och vilka dom gör glas i tro...?
        Fotosidan.se

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #19
          Ursprungligen postat av andreassofus
          ja har ett 400l akvarium. 10mm i botten o resten e 8mm o de väger exakt hundra kg så ett 720l väger nog en del mer än 100kg
          tungt e de i vilket fall
          woot? mitt 400liters med exakt samma glastjocklek så vägde runt 50kilo
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av cobra
            Vad är det för skillnad på Float och Glas...?
            En representant för Pilkington höll föredrag för Götebirgs Ciklidgrupp för ca 2 år sedan och han sa att det tillverkas inte något annat än float idag vare sig av dom eller deras konkurrenter.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #21
              Ursprungligen postat av Bucket
              woot? mitt 400liters med exakt samma glastjocklek så vägde runt 50kilo

              de verkar som ja har fått fel uppgifteer eftersom de va flera som reagerade på de,, ja fråga i affären där ja köpte de o han sa att de vägde exakt 100kg, de va därför ja skrev de.. men mer än 50kg tror ja de vägde för vi var två st som bärde de och de va j-vligt tungt för o väga "bara" 50kg men va vet ja.
              måste väl finnas fakta på de någonstans???
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #22
                Ursprungligen postat av Raven
                pratat med if gällande ett eventuellt akvarie och dom har som krav att det ska va "fackmannamässigt utfört" och är glaset för tunt så räknas det som fuskbygge och enligt dom 3 tabeller jag sett ska akvarier som är 60cm höga ha 10mm sidoglas.

                viktinformation jag saxade från zoopets förstasida var räknat på "float".
                Nu ska väl inte denna tråden spåra ur som en rälsbuss, men det låter intressant när ett försäkringsbolag ägnar tid åt att detaljstyra sina kunders akvarier och hur dom SKA va tillverkade. Själv har jag Folksam och när jag ringde och frågade så frågade dom bara om jag hade hemförsäkring, -Klart jag har, sa jag! Då så... Samma sak med hyresvärden, -Ha en hemförsäkring!

                Hur själva akvariet skulle vara utformat frågade inte ngn om och absolut inte efter hur tjocka mina glasrutor är. Det enda jag svarade med efter dom sagt sitt är att det är ett nyinköpt akvarie placerat på avsedd bänk/ställning efter konstens alla regler.

                Men visst, jag skulle knappast få försäkra min bil heller hos ovan nämnda försäkringsbolag. När jag ringde en gång för att kolla så fick jag till svar; -Aluminiumfälgar, det låter dyrt. Radio för mera än tio tusen, har dom inte redan snott den? UNDER 25 ÅR?? NO WAY! Det sa jag oxå....

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #23
                  Enligt p på pwss skulle ett zooline 720 väga 80 kilo.

                  Det här med glaskvalité.
                  Jag köpte ett nytt kar idag av märket Rena.
                  Glaset i detta kar ser annorlunda ut än i mina ram akvarium.
                  Vad skillnaden är kan jag inte svara på men det ser djupare ut.
                  Lite luddigt kanske men är det någon som vet om det är skillnad på glasen i dessa kar och i såfall vad som skiljer åt.
                  Jag kan ju ha helt fel och bara få känslan av att det är helt repfritt och nytt.
                  Fast jag köpte en sprillans kub för några veckor sedan och tjejen ett nytt Juwel och i dessa fick jag inte denna "skumma" känsla.

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lucas_no1
                    Enligt p på pwss skulle ett zooline 720 väga 80 kilo.
                    Verkar ju som det skiljer rätt så mycket på olika akvarier då. När jag frågade Akvastabil om vikt på deras 720 så fick jag som svar att det väger 120 kg.
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • kvist86
                      • January 2006
                      • 69

                      #25
                      har ett 720 kar det väger nog runt 140 kg. ja fraktade hem det me en 945. de va precis så de kom in men de e de säkraste sättet att få hem de på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...