angående avlivning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    angående avlivning?

    har funderat på en sak. läser ju om att man ska döda fiskar snabbt vilket jag håller med om. men nu till funderingen..man ska ju inte döda fiskar genom att lägga dom i kokande vatten..men hur sjutton är det med kräftor..dom kokas ju LEVANDE..då är ju det också djurplågeri...hmm
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Japp, låt kräftorna vara kvar i sitt vatten och håll dig till nubben istället!
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      japp, men så är det alltid, man håller mer om de djur man har i sin närhet...

      så är människan funtad...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • fabiaRS
        • November 2005
        • 193

        #4
        ville bara höra lite reaktioner...det är ju precis lika elakt det..å det handlar ju om flera tusen ton om året i hela världen.. men som sagt djur man tycker om är man snällare emot än dom man ska äta upp

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          ja, titta bara på fiskeindustrin...

          men det man inte vet mår man inte dåligt av... tyvärr är det så krasst
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Martin...
            • January 2006
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            ja, titta bara på fiskeindustrin...

            men det man inte vet mår man inte dåligt av... tyvärr är det så krasst
            Jag kan bara hålla med dej...tyvärr
            Ni skulle bara veta hur de går till ibland!
            Mvh Martin...

            200 112 110 54

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              .....eller mina jobbarkompisar som pratar om hur hemskt det är att de äter hundar i asien samtidigt som de trycker i sig både ko och gris (julbord). dubbelmoral utan dess like!
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • fabiaRS
                • November 2005
                • 193

                #8
                Ursprungligen postat av Pechvogel
                .....eller mina jobbarkompisar som pratar om hur hemskt det är att de äter hundar i asien samtidigt som de trycker i sig både ko och gris (julbord). dubbelmoral utan dess like!
                ja det är ju precis samma sak... såldes mycket hund när jag var i thailand i mars förra året..men det var inte riktigt i min smak att äta hundburgare å hundgyta

                Kommentar

                • _nitr2am
                  • October 2005
                  • 104

                  #9
                  Får jag fråga varför ni tycker de är plågeri att koka kräftorna? skulle tro att de har samma effekt som att slakta en gris? För dom som inte vet hur det går till så är det ett skott i pannan..
                  Menar INTE att reta upp någon med detta inlägg!
                  Maaartin

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    nej men det kan nog kännas lite varmt innan man dör av kokningen...
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      jag löser saken genom att inte äta kött alls. då sponsrar jag inte plågsam uppfödning och hantering av djur.

                      ntr2am - förstår inte hur du kan jämföra att bli levande kokt och att få ett skott i pannan (?). personligen hade jag föredragit det senare. sen är det ju inte bara själva dödsögonblicket som kan vara plågsam. all stress innan slakt är inte att föringa.
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      • _nitr2am
                        • October 2005
                        • 104

                        #12
                        Jag tror ju inte att kräftorna hinner känna nånting.. samma effekt som skottet i pannan.. den mängden kräftor jag har kokat har inte rört en fena efter att de hamnat i vattnet.. det är ju inte så att man släpper ner dem sakta utan det går ju väldigt snabbt.. Så är det i näringskedjan.. äta och bli äten..

                        Min åsikt
                        Maaartin

                        Kommentar

                        • Pechvogel
                          • October 2005
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av _nitr2am
                          Jag tror ju inte att kräftorna hinner känna nånting.. samma effekt som skottet i pannan.. den mängden kräftor jag har kokat har inte rört en fena efter att de hamnat i vattnet.. det är ju inte så att man släpper ner dem sakta utan det går ju väldigt snabbt.. Så är det i näringskedjan.. äta och bli äten..

                          Min åsikt
                          jo visst är det så det fungerar i naturen. men de metoder vi använder anser inte jag vara naturliga. överfiske, mat som slängs på soptippen, djur som föds upp i hemska förhållanden osv osv....djurtransporter som både skadar djuren och vår natur....brrrrr....
                          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                          ZOON

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Ursprungligen postat av fabiaRS
                            har funderat på en sak. läser ju om att man ska döda fiskar snabbt vilket jag håller med om. men nu till funderingen..man ska ju inte döda fiskar genom att lägga dom i kokande vatten..men hur sjutton är det med kräftor..dom kokas ju LEVANDE..då är ju det också djurplågeri...hmm
                            Det handlar väl mer om att man ska kunna använda dom som männskliga föda.. Tror inte de blir bra ifall man dödar kräftan å sen lägger ner den i vattnet.. Hur ska man döda den sen ? ..kan ju inte ta bort huvet liksom..
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • fabiaRS
                              • November 2005
                              • 193

                              #15
                              Ursprungligen postat av sacha
                              Det handlar väl mer om att man ska kunna använda dom som männskliga föda.. Tror inte de blir bra ifall man dödar kräftan å sen lägger ner den i vattnet.. Hur ska man döda den sen ? ..kan ju inte ta bort huvet liksom..
                              nej det är klart man inte tar bort huvudet..ville bara få en diskution om detta..vad är det egentligen för skillnad på tex akvariefisk å kräftor man ska äta... eller kor å grisar med för den delen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...