Renovering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ikona
    • November 2005
    • 7

    Renovering

    Det är snart dags för en ordentlig renovering av min tvåhundralitersburk. Ett tag dog mitt akvarieintresse totalt, och hela akvariet stod och samlade smuts, med fiskar och allt i. Det gick dock över, och jag tänker göra ett ryck och renovera.

    Den här burken är något av det mest inkörda man kan få tag på. Den har stått i snart fem år utan några helrenoveringar, och bakteriekulturer och allt annat sådant lär ju vara ganska väletablerade.

    Dock så ser det på grund av mitt tidigare ointresse rent förjävligt ut.

    Eventuella lösningar får ta ett par dagar på sin höjd. Jag har ett akvarium jag kan hälla över fiskar i så länge.

    Jag vill att den totalt genomskitiga burken skall vara i nyskick när jag är färdig. Någon som har tips på:

    Hur får man på bästa sätt bort alger från rötter? Detta kan ske i ett separat akvarium med obscena mängder algdödningsmedel om så krävs. Algerna är av typen brunalger, och de täcker i stort sett alla rötter. Jag skall inhandla en metallhalogenbelysning så fort jag kan, och med så starkt ljus kanske de självdör? Tips uppskattas.

    Hur får man bort kalkavlagringar från täckglas och akvarium? Detta är en terror. Täckglasen ser ut som fan, och jag vet inte alls vad jag skall göra.

    All sand behöver tvättas (eller iallafall sköljas igenom för att bli av med den värsta smutsen.) Rötter behöver skrubbas och rengöras, och i stort sett all utrustning behöver rensas ordentligt. Någon som har allmänna tips och idéer på hur detta görs på bästa sätt, helst utan att döda hela bakteriefloran.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    1 Använd kallt vatten så dör inga bakterier.. (okay inga kanske é att ta i men..)

    2. tja.. om du är villig att prova högtryckstvätten på rötterna så kan det vara ett allternativ.. annars får du skrubba bort dom ev efter ett kokande av rötterna...

    3. köp nya täckglas så slipper du stå och gno med dom...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Kalken är ganska lätt att få bort från täckglasen om man använder en syra t.ex. koncentrerad citronsaft, avkalkningsmedel för kaffebryggaren ...

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Om man inte känner nån som kan sandblästra bort algerna från rötterna går det att skrubba med stålborste.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          Om man inte känner nån som kan sandblästra bort algerna från rötterna går det att skrubba med stålborste.
          körde disksvamp nylingen på 3 rötter funkade alldeles utmärkt.
          kan ju dock tillägga att dom va rätt små.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            rotborste körde jag på tofsalger...lät dom torka först och sen var det lätt
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av greken
              rotborste körde jag på tofsalger...lät dom torka först och sen var det lätt
              körde blött själv på samma alger.
              sen nermed roten undervatten så syntes det lätt var jag hade missat.

              kan ju dock tilläga att ytan på rötterna hade murknat och mörknat så algerna satt inte så fasligt hårt.
              nu är rötterna mycket snyggare mer naturligt färgade
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              Arbetssätt...