vad GÖR man med 400 liter vatten på ett golv...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe Jee
    • August 2005
    • 93

    vad GÖR man med 400 liter vatten på ett golv...?

    satt nyss i soffan med sambon o tittade in i vårt vackra 400 literskar...o sen började vi fundera....

    antag att akvariet bara toksprack o 400 liter splashade ut på golvet i vardagsrummet...o började ta sig bort mot trappan o vidare ner till undervåningen......exakt VAD gör man ? 112 ?

    jag skulle först samla ihop de fiskkar som gick att rädda o ta det till det lilla akvariet....men sen......det GÅR ju bara inte o börja svabba upp 400 liter....nån som har denna (hemska) erfarenhet ?
    Tobbe/Aspudden

    400 liter nystartat malawi
    100 liter malawiyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=499094
  • zatte
    • September 2005
    • 56

    #2
    ringer försäkringsbolaget och sätter igång med renoveringen på deras bekostnad. alternativt; ta sitt liv.
    354 liter
    --------
    silverhaj
    ormskinnsgurami
    skalar
    neontetra
    ancistrus

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ett rejält splasch är betydligt lättare att sanera än lite smådropp som inte upptäcks i tid.

      Jag är personligen betydligt mer orolig för att exempelvis ett elementrör skulle stå och småläcka eller att avloppsstammen skulle springa läck.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        Min morbrors 720 liters sprack när han var hos sin granne på våningen under. Han tog bara lugnt en telefonkatalog och ringde sitt försäkringsbolag när de såg vatten komma längs väggarna. Han fattade direkt vad som hänt så han gick inte ens upp till sin lägenhet för att kolla.... Han hade som tur var ingen fisk för de skulle han inte släppa i förrän någon dag senare. Sen bodde han hos mina föräldrar 1 vecka tills det var sanerat.....
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Tobbe Jee
          • August 2005
          • 93

          #5
          aha...så ett akut samtal till sitt försäkringbolag då...oavsett tidpunkt verkar vara det som gäller....

          fast hur går sen saneringen till ? kommer farbror brandkåren o SUGER upp vattnet eller vad ?
          Tobbe/Aspudden

          400 liter nystartat malawi
          100 liter malawiyngel

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=499094

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            400L på 20m2 golv = 2cm vattenhöjd.

            Det första man gör är att se till att inga elsladdar eller eldosor ligger i vattnet. Det kanske känns som att man vill dö just då, men som regel överlever man chocken av ett sprucket akvarium. Däremot överlever man inte alltid 230V genom kroppen. Sedan börjar man med att samla upp så mycket vatten man kan som är kvar i karet och som kan rinna ut. Därefter börjar man med hjälp av stora badlakan eller motsvarande förflytta vattnet ned i hinkar och vidare till avloppet. Det är en fördel om man är flera som hjälps åt. Har du grannar under och bredvid, så ta gärna hjälp av dem. Dels ligger det lite i deras intresse att få in så lite vatten som möjligt, dels kan det vara bra om de får undan äkta mattor och sådant innan fukten blir för påtaglig.

            Varje hundratal liter vatten du hinner ta upp och som inte hamnar i väggar och golv kommer att spara mellan 10-25.000:- i saneringskostnad. Brandkåren kommer inte för 400 liter...

            Sedan ringer man försäkringsbolaget, och konstaterar att det blir dyrt. Först och främst är det en självrisk, och sedan gör försäkringsbolagen ett åldersavdrag på det som de renoverar, men som inte var nyligen bytt av dig. Du skall ju inte vinna på en skada och få ett nyrenoverat badrum bara för att ditt 15 år gamla badrum fått en vattenskada. Det finns de som trots försäkring fått betala tiotusentals kronor.

            Så, se till att akvariet står i våg, se till att silikonet är fräscht och kolla att försäkringspremien är betald.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              hur blir det med försäkring när man bor i hyreshus ?

              hade en snickare hemma idag som sa att man får betala självrisken på fastighetens försäkring och den kan mycket väl ligga på 60.000kr men det stämmer inte riktigt in på det jag hört å läst om innan.
              det enda ja kan tänka mej isåfall är att hemförsäkringen täcker upp den självrisken
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Har haft 200 liter på golvet, det var illa nog. Ena långsidan lossnade medan jag satt i rummet bredvid. WHOOSH lät det. Medan vi tok-öste och bar fisk, ringde det på dörren. Det var grannarna under oss som undrade varför det rann vatten längs väggarna.

                Allt gick på försäkringen, vanlig självrisk.

                Fast i åratal efteråt vaknade jag med ett ryck varje gång nån spolade i toaletten på natten.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  För mig så försvann drygt 100 liter vatten. Utan något spår. Kom hem från jobbet en dag och karet var liksom tomt. Kollade runt, men såg inget vatten någonstans... visade sig att det var flytgolv i lägenheten, så det var fem cm sand under parketten. Där var vattnet. Turligt nog rann det inte ner till grannen under, men jag fick ett akvaristparkettgolv rätt snart - med vågor på...

                  Blev några rundor med försäkringsbolag, fläktar och allt. Visade sig att självrisken var dyrare än att köpa in renonveringsmaterialet, så jag tog ingen hjälp av dem.

                  Annars har jag samma erfarenhet som Azur - allt onormalt vattenljud reagerar jag mycket starkt på. Droppande kranar, rinnande vatten... akvaristiska mardrömsljud!!

                  Kommentar

                  • Gummiankan
                    • October 2005
                    • 407

                    #10
                    Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det finns betydligt större anledning till att oroa sig över läckage från sin diskmaskin än från sitt akvarium. Även satt i relation till hur många akvarier resp. diskmaskiner det finns så är risken betydligt större för läckage från diskmaskinen.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • zatte
                        • September 2005
                        • 56

                        #12
                        Mina kusiners morfar är en riktigt akvarienörd. Han har 4 stycken 10 år gamla Koi i två stora dammar bl a. Han uppskattade att han totalt har fisk för 200 000 kronor. Det är han som sköter om dammen på hotellet i infra city utanför stockholm om någon varit där och sett.

                        Hur som helst, han hade ett akvarium på runt 2000 liter på övervåningen. Fick beskaffa vardagsrummet med en grotesk pelare för att stödja golvet. Självklart sprang karet läck tids nog och cirka en kubik rann ut, genom bottenvåningen och källaren. Ska höra med honom hur mycket det kostade
                        354 liter
                        --------
                        silverhaj
                        ormskinnsgurami
                        skalar
                        neontetra
                        ancistrus

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gummiankan
                          Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...
                          prata med en snickare igår och en vattensäng ska inte va några problem och där är ju en kubik vatten men är ju dock på rätt stor yta.
                          men lägger du en riktigt stöddig platta alternativt några ordentliga brädor så sprider du ju ut vikten en del
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • M.W
                            • November 2002
                            • 393

                            #14
                            Jag har erfarenhet av vad som händer när karet spricker. När mitt 310 liters sprack i bottenglaset så var vi inte hemma, så allt vatten var borta = under parkettgolvet samt att det rann vatten på garageuppfarten. Jag ringde försäkringsbolaget som sa att jag kunde rensa upp det som gick och att dom skulle skicka en kille dagen efter som skulle kolla på tragedin. Han kom och kollade och såg till att en byggfirma kom och sågade upp golvet och väggen bakom karet samt att saneringsfolk kom med fläkt och plastade in hela vardagsrummet i nästan 2 månader.. Golvet såg för taskigt ut innan så det blev bara snyggare efter renoveringen och tapeterna blev också bättre efter :o , allt till kostnaden för självrisk samt åldersavdrag på parketten. För mig så landade allt på någonstans runt 12.000 kronor och resten fick jag på försäkringen, totalt mellan 50 - 60.000 kronor har jag för mig... Inget kul minne
                            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                            Min blog
                            PlantSwap

                            Kommentar

                            • Gummiankan
                              • October 2005
                              • 407

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              Ursprungligen postat av Gummiankan
                              Det här verkar oroväckande... Är det någon som har sina lite tyngre akvarier på övervåningen? Jag vill gärna ha ett 720l men jag vet inte om jag vågar ha det på övervåningen. Känns lite trist att ha det på nedervåningen där jag nästan aldrig är. Men 720 liter löst vatten i huset lockar inte heller...
                              prata med en snickare igår och en vattensäng ska inte va några problem och där är ju en kubik vatten men är ju dock på rätt stor yta.
                              men lägger du en riktigt stöddig platta alternativt några ordentliga brädor så sprider du ju ut vikten en del

                              Kanske det går alltså... även om brädor kanske inte är det snyggaste alternativet... Men grundtanken är väl att bottenytan skall vara så stor som möjligt antar jag. Vet du om det finns större akvarier som är ca 80cm höga max...? Har sett ett som är ca 1,5 m * 0,6m * 0,8m men det har svängd ruta.... Jag inbillar mig att det ger större tryck på framrutan än i ett "rakt" akvarium....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...