tömma hela akvariet ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    tömma hela akvariet ??

    hej hej !!

    eftersom det har blivit nått vitt på insidan av glaset, vet inte om det är typ kalkavlagring eller nått men men.. då undrar jag, om jag tömmer hela akvariet och gör rent det hela, och även gör rent stenarna o gruset och då även glaset, kan man göra detta eller förstör jag hela bakteriekulturen då eller ??
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • Thommy
    • August 2005
    • 29

    #2
    gör inte rent gruset så går det nog bra

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      men kan jag plocka ur alla växter och stenar (utan att tvätta dom) och köra med hävert i gruset då ??

      och vad ska jag göra med pumpen under tiden, ska jag ta lite vattan från akvariet och låta den vara där sålänge eller ska jag bara stänga av den ??
      Senast redigerad av neon_kimpan; 17 October 2005, 22:05.
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • _mattias_w
        Banned
        • September 2005
        • 111

        #4
        nån som vet ??

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Du lär inte ha fått några kalkavlagringar på insidan av akvariet, om inte vattennivån varit under "avlagringen" och i sånna fall rekomenderar jag nog att du fiskar upp dina fiskar, tömmer ut vatten ner till den nivån, och skrubbar med ättika. Ju mindre du spiller desto bättre är det, men hur som helst, kommer du att åka på ett gäng större vattenbyten så fort du är färdig. Visst kan du tömma akvariet, men det gör i sig skada, dels på växter och dels på bakterieflora. Pumpen kör du lämpligen i en hink med akvarievatten, om den går att strypa så lågt, kan du köra den i samma hink som fiskarna simmar.

          Lycka till.
          B!

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #6
            mm ok !! men jag har inget täckglas nu så vattennivån sjunker hela tiden, så kan de va kalk då ??
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • pocketjoe
              • November 2005
              • 17

              #7
              Spelar de ingen roll om de hamnar lite ättiksprit i karet?
              When it comes time to die, sing your deathsong and die like a hero goin´ home

              Kommentar

              Arbetssätt...