fiskar och stereo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    fiskar och stereo

    Det kanske är en lite konstig fråga det här men sen jag har startat upp mina akvarium så har jag inte vågat kräma på med min stereo.
    Basen vibrerar ju välldigt krafftigt och jag funderar lite på hur det påverkar fiskar i samma rum.
    Dom känner ju av vibrationer mycket bra och har man känsliga fiskar som diskusar så ja....... är det något man bör tänka på?

    /Lucas :-)
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Ämnet har varit uppe tidigare, med olika åsikter vädrade, jag tror att en längretids spelande veckor/månader kan bli en stress faktor, och påverka fiskarnas välbefinnande, medans andra väljer att framföra åsikter i still med "det finns oväsen i havet, tex från båtar" eller "det går inte att spela tillräkligt högt för att det ska vara en faktor att bry sig om"

    Prova, se hur dina fiskar reagerar... ser de inte ut att bry sig, klarar du ju dig... Vem vet, kanske dina fiskar gillar musik? Finns ju rapporter på att en del kor mjölkar bättre med musik...
    B!

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Jag tror ioförsig att grannarna kommer att reagera innan fiskarna men man kanske skulle sätta på absolutelove så diskusarna kommer i lekform. :-)

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Lucas_no1
        Det kanske är en lite konstig fråga det här men sen jag har startat upp mina akvarium så har jag inte vågat kräma på med min stereo.
        Basen vibrerar ju välldigt krafftigt och jag funderar lite på hur det påverkar fiskar i samma rum.
        Dom känner ju av vibrationer mycket bra och har man känsliga fiskar som diskusar så ja....... är det något man bör tänka på?

        /Lucas :-)
        Har du provat med att lägga nånting som är ljudisolerande under högtalarna?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Min sub står så att ljudvågorna träffar karet.Om man kör en låt med mycket bas så simmar scalarerna och trycker näsan mot rutan så någon form av effekt har det
          Fredrik

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av fredrikakesson
            Min sub står så att ljudvågorna träffar karet.Om man kör en låt med mycket bas så simmar scalarerna och trycker näsan mot rutan så någon form av effekt har det
            Fredrik
            Det låter inte bra! De kanske uppfattar det som nåt slags jordbävning eller nåt. Kan du inte flytta på högtalaren?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #7
              Har inte märkt nått men ändå har ja 6 högtalare och några basar

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Ursprungligen postat av fredrikakesson
                Min sub står så att ljudvågorna träffar karet.Om man kör en låt med mycket bas så simmar scalarerna och trycker näsan mot rutan så någon form av effekt har det
                Fredrik
                Det låter inte bra! De kanske uppfattar det som nåt slags jordbävning eller nåt. Kan du inte flytta på högtalaren?
                Men basen är ju inte riktningskänslig.

                Personligen tror jag inte att fiskarna påverkas så mycket, inte negativt iallafall. Mina fiskar beter sig inte ett dugg annorlunda när jag har hög musik på. Däremot drar jag inte på fullt, i samma rum.. men det är inte med hänsyn till fiskarna, snarare till grannarna.
                Så spela på du, men tänk på grannarna i första hand
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av heljis
                  Men basen är ju inte riktningskänslig.
                  Nej det är klart

                  Personligen tror jag inte att fiskarna påverkas så mycket, inte negativt iallafall. Mina fiskar beter sig inte ett dugg annorlunda när jag har hög musik på.
                  Jag har märkt att mina hajar till när jag sätter på musiken, men sen verkar de inte rädda. Fast jag kan inte låta bli att tänka på det. Det känns iaf inte bra att dra på för fullt.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Jag har märkt att mina hajar till när jag sätter på musiken, men sen verkar de inte rädda. Fast jag kan inte låta bli att tänka på det. Det känns iaf inte bra att dra på för fullt.
                    Jag läste hajar och tänkte, jaha, har han silverhajar? Men det var ju lite fel
                    Som sagt, mina påverkas inte alls, men det kan ju bero på en mängd olika saker, som akvariets placering, hur stort rummet är, osv osv..
                    Men jag tror fortfarande inte att de tar skada av att man spelar musik då och då! Ett akvarium på en klubb däremot..
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      I vatten blir ljud mycket högre. Ligg i ett badkar och låt nån sparka på karkanten så tror jag ni vet vad fiskarna tycker. Emellertid så går det att föra ljudet bort från golvet med speciella högtalar fötter. De kostar några hundra lappar men det blir trevligare för grannar och fiskar. Vibbrationerna i golv blir nästan obefintliga. Jag tror inte heller på att det är så trevligt om akvariet spricker pga vibbrationer och spänning som kan uppstå. Kompisens hajar blir väldigt stressade av hög musik som ett ex.
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Chrilleus
                        • November 2004
                        • 224

                        #12
                        Ursprungligen postat av C.Ciklid
                        I vatten blir ljud mycket högre. Ligg i ett badkar och låt nån sparka på karkanten så tror jag ni vet vad fiskarna tycker. Emellertid så går det att föra ljudet bort från golvet med speciella högtalar fötter. De kostar några hundra lappar men det blir trevligare för grannar och fiskar. Vibbrationerna i golv blir nästan obefintliga. Jag tror inte heller på att det är så trevligt om akvariet spricker pga vibbrationer och spänning som kan uppstå. Kompisens hajar blir väldigt stressade av hög musik som ett ex.
                        //Camilla
                        Ligg i ett badkar och låt ngn prata med dig utan att röra badkaret ist...

                        Ljudvågor skapade utanför vattnet, dvs. luft som svänger i olika frekvenser, dämpas BETYDLIGT när det skall föras över till "vattenvågor"

                        Ljudvågor skapade i vattnet, dvs. tryckvåger som svänger i olika frekvenser, dämpas BETYDLIGT när det skall konverteras till "luftvibrationer"

                        Högtalarfötterna (spikes) har ingenting att göra med någons trivsel, annan än din egen pga. ökad ljudkvalitet (utan att fördjupa sig i teorier)..

                        /Farbror Barbro
                        500l, 160l, 96l
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                        Kommentar

                        • Magnuz
                          • February 2005
                          • 292

                          #13
                          Spikfötter dämpar mycket riktigt inte de vibrationer som överförs till golvet nämnvärt, det gör däremot mjuka högtalarfötter som också finns att köpa. Inte för att det spelar någon större roll, vibrationerna kommer att föras över till akvariet ändå i form av luftvibrationer - d.v.s. ljud. Jag har själv funderat en del på det här med ljud och fiskar och jag skulle tro att det är väldigt olika från art till art. Arter som är naturligt skygga och går och gömmer sig för minsta lilla mår säkert inte bra av hög musik särkilt inte om den kommer överraskande. Däremot tror jag att de flesta fiskar går att vänja vid musik successivt. Fiskar av mindre skygga arter som dessutom är uppfödda i fångenskap sedan många generationer verkar vänja sig väldigt snabbt vid störningar utifrån.

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Jag menar inte spikfötter. Dessa som jag använde är lite mer speciella kostade 500-600:- för 4st. Mer dämpade. Sen får man tänka på hur man riktar högtalarna. Det är ju inte speciellt hälsosamt heller att spela högt, varken för männsika eller djur.
                            //Camilla (sterioprylar för ca. 70.000:-, väl ljud är bäst)
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...