insjöakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    få tag på dem... Och - just det: Jag skall få tag på dem också! =)Kommer nog att få kuska runt en del för att lyckas få tag på dem!
    Det är ju halva nöjet!
    Nej, det finns inte (får inte finnas enligt lag!) nån affär som säljer svenska fiskar, men däremot finns det sällsynt utländska kallvattensarter till försäljning, t.ex. olika solabborrar eller shiners.
    Nästa fråga: Är det "overkill" att ha amfibier i akvariet också (typ salamandrar)? Eller är alla svenska arter skyddade/fridlysta? Och i så fall; finns de att köpa?
    (Eller kan det rent av vara så att de skulle bli fiskmat...?)
    Svaret på de frågorna är: 1) Svenska salamandrar undviker vatten det finns fisk i. Det blir inte ett biotopakvarium om du har svensk salamander hos fiskar. Dessutom lever de svenska salamandrarna bara i vatten i någon månad per år, resten av året är de landdjur och drunkar om de hålls i akvarium. Och ja, det är stor risk att de blir foder åt fisken om du försöker.
    2) Alla svenska salamandrar är fridlysta.
    3) Nej, precis som med fisken får man inte sälja svenska salamandrar levande. Däremot är de salamandrar som finns till försäljning (t.ex. rödbukig salamander) nästan undantagslöst kallvattensarter, vanligen vildfångade i Kina.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #17
      Tack Azur.

      Jag visste att det är förbjudet enligt lag att sälja viltfångade svenska djur i Sverige, men gäller det även i fångenskap uppfödda svenska arter?
      Det verkar ju inte vara så passande med salamander i mitt biotopakvarium, så jag ditchar nog den idén...
      (Men eftersom jag är så jäkla nyfiken av mig, måste jag ändå fråga: Är de här kinesiska rödbukiga salamandrarna väldigt nära släkt med någon av våra inhemska arter? Som fallet är med våra svenska klockgrodor och de man kan köpa i zoohandel, och som också satts ut på försök i södra sverige...)
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #18
        Om någon känner till en hemsida om just "svenska" akvarium så får ni gärna tipsa!
        Nej, ingen hemsida, men väl ett hemma-hos-reportage:

        http://lufs.krets.snf.se/Program/011205ref.shtml

        Kommentar

        • Glajdarn
          • November 2004
          • 270

          #19
          Tackar för det, Cecilia! Kul att se! =)

          Fler tips på länkar mottages tacksamt!
          "This is a lighthouse. Your call."

          Kommentar

          • andmob
            • October 2003
            • 50

            #20
            Angående att kunna köpa svenska fiskar, så GÅR det faktiskt..
            Jag vet att Stjärnås sportfiske i GBG http://www.stjarnassportfiske.se brukar sälja levande mört (avsett som betesfisk). Jag har själv ett akvarium två mörtar och ett gäng elritsor som jag fångat själv.. De är både väldigt roliga arter, men svårt att hitta växter som inte mörtarna käkar upp... En som de faktiskt låter vara i fred är cabmoba.. men den är ju inte helt biotoprikig Finns ett par bilder på firrarna på min zoon.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011

            Kommentar

            • Glajdarn
              • November 2004
              • 270

              #21
              Tackar för det tipset, andmob! Skall kolla upp ifall de kan tänkas ha något för min burk... =)
              Fler sådana tips mottages tacksamt!
              "This is a lighthouse. Your call."

              Kommentar

              Arbetssätt...