mIRC istället för "Ciklid Chatten"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas
    • January 2002
    • 9

    mIRC istället för "Ciklid Chatten"

    Det har varit lite klagomål angående "Ciklid chatten" på www.ciklid.se, den har inte använts speciellt flitigt så nu tänkte jag/vi att man kan ju hålla till på mIRC istället´. En berövad och välfungerande chat variant! Vi har inte fått så mycket respons när dett har legat uppe på www.ciklid.se vilket är lite trist. Så nu lägger jag även upp det här, för även här finns det väl ciklid intresserade människor!?


    Jag snor detta från ett annat froum så slipper jag skriva!

    Server: Quakenet (irc.quakenet.org t.ex.)
    Kanal: #Ciklid.se


    Ladda ner programmet mIRC på http://www.mirc.com/. Och sen "Download mirc" som står i menyn till vänster. När nedladdningen är färdig, starta filen som du nyss laddade ner. Den heter mirc602.exe.

    Installationen är så gott som automatisk, så när det är färdigt gör ni som följande.

    Starta programmet mIRC som nu borde ha dykt upp både på skribordet och i startmenyn. Det första ni ser är en liten ruta där ni blir tillfrågade om ni vill registrera er. Det vill ni inte. Klicka på krysset i övre högra hörnet så försvinner den.

    Gå in på menyn File, och klicka på Options. En ny liten ruta dyker upp, med en trädmeny i vänstersidan. Klicka på Connect, och fyll i fälten "Full name", "Email adress", "Nickname" och "Alternative". Här kan ni fylla i lite som det passar er bäst, det finns inga regler som säger att man skall vara sanningsenlig.

    När ni har fyllt i detta så klickar ni på OK, och nu befinner ni er i en ruta som heter status. Längst ner i denna ruta finns ett litet fält, i där skriver ni "/server irc.quakenet.org", givetvis utan "" runt. Tryck enter, och en massa bokstäver och siffror bläddrar förbi. Nu är ni anslutna till servern. När detta är färdigt, skriv då "/join #Ciklid.se" i samma textfält som innan. Efter en entertryckning så skall ni nu befinna er inne i kanalen.

    Och snälla är det ingen där eller det är helt enkelt ingen som pratar för tillfället så låt programmet vara på i "bakgrunden". För snart så märker du att det blir lite liv och rörelse!

    Välkommna!



  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    #2
    Ingen som råkar veta vad man gör om man använder mac? Har en G4, Mac Os X.. Tacksam för svar!!

    //Helena

    Kommentar

    • PeterW
      • August 2002
      • 630

      #3
      IRC är mycket bättre!
      jag håller till där från o med nu!

      .-.-.-.-.-Peter...
      .-.-.-.-.-Peter...

      Kommentar

      • PeterW
        • August 2002
        • 630

        #4
        MACINTOSHCLIENT :

        http://www.ircle.com/

        lycka till

        .-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

        Kommentar

        • Boerboel
          • September 2002
          • 473

          #5
          Tack så mycket! Skall försöka ladda ner det nu!!

          //Helena

          Kommentar

          Arbetssätt...