Ancistrus ihop med blåssnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

    Ancistrus ihop med blåssnäckor?

    Jag belv erbjuden att köpa några Ancistrus, men min fråga är om de kommer att ge sig på mina kära snäckor?
    Jag odlar blåssnäckor i det akvariumet som är i gång för tillfället. (Har dem till att rensa bort alger i alla akvarierna, jag är mest rädd om de stora snäckorna och att de kan föröka sig som vanligt)

  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Anscistrus är kända för att vara relativt fredliga och sällan attackera andra fiskar eller snäckor.

    Med det sagt är det alltid en risk när man introducerar nya fiskar i ett befintligt akvarium, särskilt om de är av en annan art. Om dina blåssnäckor är små och kan passa i Ancistrus mun, kan de bli byten. Men om snäckorna är stora nog, är det mindre troligt att de blir attackerade.

    Det är också värt att notera att Ancistrus är herbivorer och inte bör attackera andra djur om de har tillräckligt med alger och annan växtbaserad mat att äta. Så länge du ger dem tillräckligt med mat och håller en öga på situationen, bör det inte finnas några problem att hålla Ancistrus och blåssnäckor tillsammans.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • E_W
      • November 2022
      • 54

      #3
      Fint! Då blir det ett gäng fiskar! Blåssnäckorna tycker jag är fantastiskt bra på att hålla rent glaset och de är lagom storlek (dessutom tycker jag de är ganska söta, även om jag förmodligen är ensam om att tycka det... ha ha), det är delvis därför jag är rädd om dem. :-)
      (Vet ej var de kommer från, men måste ha följt med någon växt en gång i tiden)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ja blåssnäckor är en av de mer vackra arterna och jag är också rädd om mina snäckor för jag vill ha dem kvar. Jag måste dock lägga i kalkblock ibland för att deras skal ska kunna växa annars vitnar skalet och vittrar sönder....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • E_W
          • November 2022
          • 54

          #5
          Tackar! Det skall jag göra! Fungerar det mad bitar av vanlig kalksten?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Nja... tror det är mycket effektivare med detta eftersom dem löser upp sig lätt!

            Mineral och Kalcium Blocks - Innehåller 15 viktiga vitaminer och mineraler för alla akvarier. Fungerar även för akvariesniglar som behöver extra kalcium tillskott för att bibehålla ett starkt skal.


            Kalkblock till vattensköldpaddor. Läggs i akvariet och löses upp, ger då vattensköldpaddorna extra kalk och mineraler som behövs för sköldens uppbyggnad.


            Jag har använt båda sorterna men just nu använder jag sköldpaddan...

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • E_W
              • November 2022
              • 54

              #7
              Tackar!

              Kommentar

              • E_W
                • November 2022
                • 54

                #8
                Uppdatering, nu har de delat akvarium en tid och det har fungerat mycket bra tycker jag!

                Kommentar

                Arbetssätt...