Flytt till större kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas.F
    • July 2008
    • 43

    #16
    Tusen tack!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      Man kan också använda kemiskt ren bensin eller aceton utan olja, finns ju i små flaskor...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Andreas.F
        • July 2008
        • 43

        #18
        Tack men jag har förlikat mig med att ränderna kommer synas. Stör jag mig för mycket på det för det bli en BTN bakgrund till hösten.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          aha ok jag trodde du skulle rengöra för att limma dit ett juwelfilter...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #20
            Ursprungligen postat av Andreas.F
            Tusen tack!
            Har påbörjat rengöringen av det nya karet nu. Har lyckats flytta innerfiltret till andra hörnet, gick smidigare än vad jag trodde. Även BTN-bakgrunden som satt är borta. Däremot har jag problem att få bort någon slags avlagring(Korrisionskada?) där silikonsträngarna suttit tidigare. Iom att jag ska ha en svart bakgrund utanpå så syns strecken väldigt tydligt. Dom går inte bort med rakblad. Någon som har tips?
            Ränderna får du troligen leva med för det är nog korrision orsakad av ättikan från silikonet...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Andreas.F
              • July 2008
              • 43

              #21
              Misstänkte det. Tack ändå!

              Kommentar

              • Andreas.F
                • July 2008
                • 43

                #22
                Forsätter med frågestunden. Köpte idag JBL aquabasis start som jag tänkte ha under akvariesanden. Har tidigare köpt 20kg av Rådasand 0,5-1mm. Läste i manualen till Aquabasisen att man skulle helst ha sand som är 2-4mm. Får näringen svårt att ta sig upp genom min finkorniga sand eller funkar det ändå?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #23
                  Det funkar ändå, även om 0,5-1mm kanske kan bli lite kompakt. En fraktion på 2-3 mm och kalkfri sand anses nog vara det optimala, men finare fraktioner funkar också enligt min erfarenhet. Aquabasis funkar nog främst som långtidsnäring som växterna tar upp via rötterna. Funderar för övrigt på ifall bakteriefloran i bottensubstratet missgynnas av för fin sand, men det är bara en tanke som sagt.

                  Kommentar

                  • Andreas.F
                    • July 2008
                    • 43

                    #24
                    Okej. Ja vi får se. Jag tog den sanden för jag läste i en projekttråd här på forumet om en som hade den sanden och det akvariet såg riktigt fint ut, även efter något år.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...