Magert utbud av fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigLake
    • January 2019
    • 34

    Magert utbud av fiskar.

    Bor i Sundsvall och har uppmärksammat en oroande trend bland ortens zoobutiker. Det finns tre butiker. En har helt plockat bort alla fiskar och växter och även tagit bort 99,9 % av alla tillbehör. Den andra har markant dragit ner på utbudet av både fiskar och tillbehör och det går inte längre att lägga egna beställningar. Den tredje butiken öppnade här om året och har tack o lov än så länge inte visat några tendenser på att dra ner på sitt utbud av akvariefiskar..

    Jag kan till viss del förstå att dom slimmar sitt utbud av pumpar och tillbehör då många köper via nätet. Men VARFÖR verkar zoobutikerna överlag vara på väg bort från levande djur i butik?!

    Det känns lite som att såga på den gren man sitter på. Slutar man sälja fisk så kommer ju hobbyn att dö ut för den stora massan i alla fall. Helt obegripligt!
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Ja, det är samma här i Göteborg. Stork zoo har lagt ner, I Bäckebol har man bytt till Arken zoo och därmed gjort sig av med fiskar. På Backaplan har zoo-affären stängt ner. Dock har vi kvar en del butiker fortfarande. Det är väl en del skötsel som man inte vill göra längre antar jag. För min del kunde de gärna höja priserna om det kunde hjälpa situationen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Det finns inte mycket till kundunderlag och då försvinner produkterna så enkelt är det ju... Man får var glad om det finns 1 butik som säljer fisk och får den butiken vara själv att sälja fisk så kanske den kan vara lönsam. Sen är det ju så att säljer man levande djur som fisk i det här fallet så är det mycket mycket jobb och tid som butiksägaren måte lägga ner för att sköta alla akvarier och då krävs det att det finns ett intresse som kanske är större än vad den ekonomiska vinsten är? Man förstår ju att det är lättare att sälja hundmat och prylar som bara ligger på hyllan och kräver inget arbete...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • BigLake
        • January 2019
        • 34

        #4
        Jo det är väl kanske bara att vänja sig. Tycker det är ledsamt hur det utarmas.

        Himmel vad man hängde på zoobutiker på 80-talet när jag växte upp. Då fanns ju allt mellan himmel och jord att kika på. Men kidsen idag har väl inte tid med sånt i alla fall…. Dom spelar väl på sin höjd AngryBirds på paddan…

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Sundsvall här också och håller med att utbudet är väldigt dåligt. Visst är det jobb att hålla fiskar, men det har ju fungerat förut. Helt plötsligt så finns det ingen marknad?

          Kommentar

          • Jennyp
            • October 2021
            • 30

            #6
            Pratade med mitt zoo idag. Och tyvärr så blir fiskarna väldigt dyra i inköp nu. Pga frakt och elkostnader. Mitt zoo har släckt i taket i fiskrummet men det blir ju bara mysigare.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre67
              Sundsvall här också och håller med att utbudet är väldigt dåligt. Visst är det jobb att hålla fiskar, men det har ju fungerat förut. Helt plötsligt så finns det ingen marknad?
              Jo men förr kunde dem sälja akvarier och all teknik och all inredning men så är det inte längre och det är bara vårt eget fel som konsumenter, var har du tex köpt alla prylar?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Ursprungligen postat av åheim

                Jo men förr kunde dem sälja akvarier och all teknik och all inredning men så är det inte längre och det är bara vårt eget fel som konsumenter, var har du tex köpt alla prylar?
                Ja, jag köpte ett nytt 180 liters Rio från Hornbach. Var tvungen då dom två affärerna här bara har mindre kar (100 liter som mest) och vägrar ta hem nått annat. Annars hade jag köpt på hemmaplan.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #9
                  Ja vi sitter i en rävsax nu, vi som vill stödja våra lokala handlare har helt enkelt inget att köpa i butikerna, det är tomt på hyllorna och i min butik så finns det bara liiite olika mat att välja på och man kan tex köpa en aquael fan 3 för 700kr.... så även om jag vill så går det inte längre att göra några inköp där
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #10
                    Cory från aquarium co-op i washington jobbar hårt och han är lönsam och han importerar allt och sätter sitt eget namn på alla produkter och köper i stora kvantiteter men urvalet är väldigt lågt och nästan all försäljning sker via internet. Vi får nog vänja oss vid att utbudet av fisk kommer bli lågt och bara de vanligaste arterna kommer finnas tillgängliga i butiker sen får man istället förlita sig på föreningar med hobbyodlare för att hitta mer ovanliga arter.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • _Linda_
                      • December 2022
                      • 1

                      #11
                      Ursprungligen postat av snikke
                      Ja, det är samma här i Göteborg. Stork zoo har lagt ner, I Bäckebol har man bytt till Arken zoo och därmed gjort sig av med fiskar. På Backaplan har zoo-affären stängt ner. Dock har vi kvar en del butiker fortfarande. Det är väl en del skötsel som man inte vill göra längre antar jag. För min del kunde de gärna höja priserna om det kunde hjälpa situationen.
                      Kan verkligen rekommendera Nols akvariehobby för dig som bor i Göteborg med omnejd! Du kommer inte att bli besviken, jag lovar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...