Räkor som gömmer sig i pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanTuna
    • April 2021
    • 1

    Räkor som gömmer sig i pumpen

    Hej!

    Vi har ett 180 liters Juwel akvarium hemma med deras inbyggda pump & värmare. Förutom fiskarna så skaffade vi först 4 st Amano-räkor, livliga djur som verkade trivas. Men... Vi placerade för någon vecka sedan lite ytterligare räkor i akvariumet, körsbärsräka bland annat. Dessa var ju mindre än amanona... Förutom att dom är riktigt skygga så verkar dom ha tagit sig igenom gallret på pumpen och gömmer sig inne i pumpen. Jag har sett dom både gå ut och in och ibland ätandes i filtermassan högst upp.

    Efterklok som man var så har vi nu skaffat mer finmaskigt galler för pumphuset så att varken yngel eller mindre djur tar sig in. Men det som kvarstår är ju då självklart frågan hur man får ut de som bor där inne. Vill ju ogärna ha dom inlåsta där resten av sina små liv :-)

    Den tanke som vi har just nu är att sätta på galler och sedan placera en algtablett i filterluddet så att förhoppningsvis dom dras dit och håller till där uppe och på så sätt kunna fånga upp och släppa ut dom.

    En annan tanke jag hade var att tömma ut lite vatten ur akvariumet, ungefär som i samband med delvattenbyte och sedan "fylla på" med vatten där värmaren sitter och på så sätt "skölja" ut dom lite försiktigt.

    Eller om man kan göra något med temperaturen på vattnet, t.ex. sänka den något på det man fyller på för att få räkorna att röra sig till varmare delar?

    Tömmer ogärna ut hela akvariumet med tanke på fiskbeståndet som lever där och lådan är ju limmad mot akvariumet.

    Bifogar en bild för de som inte vet hur det ser ut :-)

  • Gäst

    #2
    Ler lite.. Efla skitfilter Jag har samma typ av filter och som du säger så sitter dom ju fast. Jag togbort mitt och satte sugkoppar på det (in och fin 10 kr för sugkoppar ) så det går sköta service på utanför karet. Förslag. Ta ur all filtermedia och mellanväggen med värmare, pump (jag kan ta ut dom men jag har en annan modell och kan inte säkert säga om det går även på ditt) och se om du kan hitta dom i ett tomt filter.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Precis av den anledningen tog jag bort juwelfiltret! Blev så himla trött på att fånga småfisk inne i den trånga filterlådan. Är du intresserad så finns det insugskydd nu för tiden till filtret. https://zoostore.nu/akvarie/filter-p...hoCdIQQAvD_BwE
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Även om du får ut dom här så kommer de och nya räklingar ta sig in där hela tiden. Småräklingarna är pyttesmå - de tar sig in överallt! Försök att vara så försiktig du kan när du arbetar med filtret, håva upp de du ser och placera på rätt sida av filtret så kommer de hålla sig där. Ett tag i alla fall

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ska man lyckas med små räklingar(räkbäbisar) så kan det vara nödvändigt att bara filtrera med svampfilter och luftpump. Kan till och med bli för starkt sug med filtermatta och pumpskalle.
          Senast redigerad av åheim; 10 April 2021, 14:25.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...