Fisksoppa :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skutch
    • December 2013
    • 2

    Fisksoppa :-(

    Skulle ta en paus vid akvariet nu på morgonen och möttes av dimma och döda fiskar :-(
    När jag kände på akvariet så var det kokett, närmare 40 grader.
    Försöker nu utröna orsaken inför omstart och frågar efter era erfarenheter.
    Är det givet att doppvärmaren brunnit? eller kan lysrörsramp eller pump orsaka något sådant här?

    Har satt pumpen i en hink med kallvatten och doppvärmaren i en annan för att se om det ger något.
    Pump Eheim 2008 dränkbar, sitter inne i karet på 110l Köptes ny 2014.
    Doppvärmare okänt märke. tro den följde med karet vid inköp begagnat 2014.

    Haft karet i 6 år och allt har fungerat klanderfritt tills nu :-(
    Bävar inför att sonen 10 kommer hem från skolan.
    Tacksam för alla tips och erfarenheter

    /Mats
  • Akvatten
    • October 2020
    • 11

    #2
    Trist! Låter osannolikt att det skulle vara något annat än doppvärmaren. Jag kör utan värmare sen många år. Onödig elförbrukning och ökar risken för alger och olyckor. Många fiskar klarar sig fint i normal rumstemperatur.

    Kommentar

    • Skutch
      • December 2013
      • 2

      #3
      Tack för tipset!
      Efter att doppvärmaren varit nedsänkt i en hink kallt vatten i 8h visar den inget tecken på liv, trots justering av temperator och lättare skakningar. Den är helt död och förmodligen felorsaken.
      Jag testar att köra utan värmare. Vi bor i en varm lägenhet där temperaturen vintertid sällan går under 22 grader så det borde fungera. Jag passade på att storstäda karet eftersom det varit igång sedan 2014. Nu är det igång igen och får gå en vecka med endast växter och ett par snäckor jag förbarmade mig över.
      Borde jag köpa bakteriekultur eller räcker det med "gucket" i filtret tro?
      Nästa steg är att börja lugnt med en fisk, en ny ancistrus kanske. Vi blev verkligen ledsna över att "knubbis" dog. Hon har varit med som starten som en liten fisk och vi har sett henne växa sig stor.
      /Mats

      Kommentar

      • Akvatten
        • October 2020
        • 11

        #4
        Jag har 21-22 graders rumstemperatur på vintern och temperaturen brukar ligga runt 23 i akvariet, utan doppvärmare. Belysning och pump värmer också lite.

        Om du har ett inkört filter bör du klara dig utan att tillsätta bakteriekultur. Men det är ju alltid bra att ta det försiktigt med små steg i början precis som du skriver.

        Kommentar

        Arbetssätt...