Artbeskrivning hos butik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Artbeskrivning hos butik

    Handlade igår hos Stork Zoo,Göteborg och dom hade föredömligt Zoopets artbeskrivningar vid varje akvarium,dom var väldigt tydliga är dom nya ?
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Jag tror att det är samma men butiken måste ha avtal / abonnemang med Zoopet för att få använda dem...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Allt sedan Zoopets start så har affärer kunnat abonnera på rätten att skriva ut (delas ut till köparen och exponera) Zoopets artbeskrivningar. På denna sida https://www.zoopet.com/affarer/index.php hittar du de affärer som idag gör detta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Jag vet om detta sedan tidigare men lapparna med artbeskivning såg extra bra ut, men dom är kanske inte ändrade utan bara att Stork Zoo skrivit ut dom en trevligt sätt.
        Senast redigerad av Christer5; 09 February 2016, 11:48.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Jag vet om detta sedan tidigare men lapparna med artbeskivning så extra bra ut, men dom är kanske inte ändrade utan bara att Stork Zoo skrivit ut dom en trevligt sätt.
          Ok - ja det kanske dom har gjort. Har inte kollat - kul under alla omständigheter

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Undrar om det inte borde finnas någon sorts guideline på hur lite info affärer får ge.

            Ex. Hornbach i Malmö, där står det:

            Namn
            Längd
            Temp
            Ursprung

            På vissa står det en halv rad om beteende. Men inte på alla.

            Sedan har de markerat fiskar med färger, ex alla gulmarkerade "passar ihop", alla blåmarkerade "passar ihop". Osv.

            Det kan man ju alltid diskutera om en art passar med en annan.


            Men, generellt, väldigt lite info.

            Och ja, det är zoopet de hänvisar till.

            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jodå det finns det i L80. Dock är skrivningen i L80 lite konstig eftersom den i princip säger att det enda som behöver anges vid akvariet är artens namn, däremot är de skyldiga att skicka med kunden ett faktablad med rätt omfattande information. Se denna Zoopetartikel https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=248
              Jag (men inte myndigheterna) ser det som betydligt viktigare att adekvat info finns vid akvariet så att kunden kan ta del av den innan de köper.
              Hornbach abonnerar på Zoopets artbeskrivningar så de kan använda dem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Allt kan nog inte stå vid akvarier i butik men om man vänder Zoopets artbeskrivning så är mycket vunnet,tyvärr saknas artbeskrivningar helt och hållet i många butiker.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Allt kan nog inte stå vid akvarier i butik
                  Instämmer och just därför så har vi också en "miniartbeskrivning" (som tar betydligt mindre plats) där "allt" är komprimerat med symboler för som du skriver så finns det sällan så mycket utrymme vid akvarierna och det är nog komplicerat ändå att hantera för affärerna (det finns ju flera tusen fiskarter på marknaden).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...